AAA-LUX: LED verlichting als een service?

GOAL & TARGET
AAA-LUX is een producent van LED verlichting voor sportvelden, stadions en industrie. Om ons product circulair te maken, willen we ons licht als een service aanbieden. Denk jij mee met onze uitdaging?
MATCHED
This challenge has been matched
AAA-LUX: LED verlichting als een service?
MATCHED
challenge

AAA-LUX is een producent van hoogvermogen LED verlichting voor sportvelden, stadions en industrie. Om ons product circulair te maken, willen we ons licht verhuren – licht als een service. Oftewel: de klant betaalt per geleverde hoeveelheid licht. Start jij met ons een pilot project?

Licht als een service

Kenmerk van onze verlichting is dat dit applicaties zijn van hoogvermogen (1,5kw) LED lampen op palen van minimaal 12 meter hoog. Ze worden als een project geïnstalleerd en zijn gespecificeerd op basis van een lichtplan (hoeveelheid gemiddelde verlichting (lumen/m2) en maximale licht variatie ten opzichte van het gemiddelde). AAA-LUX verkoopt nu op deze basis de geproduceerde lampen, meestal via een installateur naar de eindgebruiker. Wij willen een pilot project starten waarin wij de eigenaar blijven van het product. De eindgebruiker huurt het licht bij ons: een stuk duurzamer!

Wat is hier circulair aan?

Omdat de producent eigenaar blijft van het product zal hij alle moeite doen om de lamp zolang mogelijk in bedrijf te houden middels onderhoud, reparaties en/of upgrades. Ook kan hij - als de specificaties niet meer gehaald worden (zowel wat betreft licht opbrengst en of energie verbruik) -besluiten betreffende lampen weer ergens anders onder te brengen waar minder eisende voorwaarden zijn. Daarnaast houdt hij controle over een mogelijke “end-of-life” situatie en het product zo circulair mogelijk te laten verwerken.

Er zijn al situaties waar dit principe wordt uitgevoerd, maar niet in situaties waarbij onze verlichting geplaatst wordt. We zien ook nog wel een aantal factoren die het moeilijk maken om - onder de huidige randvoorwaarden - dit te realiseren.

De uitdaging: help ons met een pilot project

We willen graag een pilot starten met een partner met als basis een contract op het leveren van verlichting. Je betaalt dus per hoeveelheid licht.

Het meest waarschijnlijke zou een bedrijf zijn die ons type verlichting in zijn bedrijf in een redelijke omvang gebruikt. Denk aan een terminaleigenaar in de haven, een bedrijf met grote buitenopslag, vliegvelden, sportstadia, etc. We zoeken ook een partner die dit project zou willen financieren. Als je vragen hebt: laat het ons vooral weten!

Over AAA-LUX

AAA-LUX is een fabrikant van hoogvermogen LED verlichting voor sportvelden, stadions en industriële toepassingen zoals havens, luchthavens en andere 24/7 buitentoepassingen. Met dimbare verlichtingsoplossingen besparen AAA-LUX-klanten op energieverbruik, CO2-uitstoot en onderhoudskosten. Dit project is een volgende stap in onze missie om te verduurzamen.

Rabobank Circular Economy Challenge

Deze uitdaging is onderdeel van de Rabobank Circular Economy Challenge. Samen met MVO Nederland en KPMG stimuleert de Rabobank ondernemers om circulair te ondernemen. Het doel is om uiteindelijk 100 bedrijven in regionale challenges te helpen bij het omschakelen van een lineair naar een circulair business model. Op futureproof.community matchen we de bedrijfsuitdagingen van deze ondernemers met circulaire en innovatieve oplossingen.

Read more
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this challenge?

Ahmet Sahin
Ahmet Sahin

Dit onderzoek is geschreven naar aanleiding van de samenwerking tussen Avans Hogeschool en AAA-LUX. Dit onderzoek gedaan naar aanleiding van het nieuw business model dat in opkomst in de ledlampen wereld. AAA-LUX wil haar contiuiniteit waarborgen en hierdoor is er onderzocht hoe AAA-LUX dit kan waarmaken. AAA-LUX heeft verschillende eindverbruikers en ik heb de voetbalverenigingen onderzocht. Uit onderzoek bleek dat voetbalverenigingen behoefte hebben aan energiebesparing. Op dit moment zijn voetbalverenigingen bezig om deze kosten te verlagen. Light als een service is een perfecte aansluiting op deze behoefte. Voetbalverenigingen hebben ook aangegeven dat ze behoefte hebben aan dit nieuwe businessmodel.

19 December 2018 15:39
Bart van Dam
Bart van Dam

In opdracht van AAA-Lux en Avans Hogeschool Breda heb ik onderzoek gedaan naar de afnemersgroep luchthavens in Nederland. Er zijn zowel interne als externe analyses uitgevoerd om te kijken wat de grote verschillen en overeenkomsten zijn. Om de dienst light as a service uit te rollen op de doelgroep moet men het commerciële proces bet er afstemmen op de luchthavens. Uit het onderzoek bleek dat AAA-Lux meer op de voorgrond meer moet treden in het acquisitie en aftersalesproces in plaats van met tussenpersonen te werken. Hierdoor kan AAA-Lux inspelen op de ontwikkelingen in de markt en de dienst light as a service uitrollen.

19 December 2018 13:38
Elke R
Elke R

Ook interessant: lezen hoe ETAP dit heeft aangepakt:https://circonl.nl/interviews/etap/

13 December 2018 11:37
Rene Koop
Rene Koop

Rabobank helpt via haar nieuwe sponsorbeleid sportverenigingen te verduurzamen. Samen met hen een pilot opzetten bij een vereniging die er toevallig net aan toe is? Ik heb Rabobank uitgenodigd deel te nemen aan de community. Succes!

19 June 2018 11:29
Mike Van den Hof
Mike Van den Hof

Het bedrijf van turntoo van thomas rau heeft een project gedaan met philips en luchthaven schiphol. Ongetwijfeld hebben ze meer contacten

12 June 2018 17:17
Willard Bouwmeester
Willard Bouwmeester

Misschien kun je eens praten met andere partijen die (weliswaar op een andere schaal, maar toch) een vergelijkbaar model aanbieden. Bijvoorbeeld Bundles, zij bieden wasmachines aan als een service: https://www.bundles.nl/en/about-us/.

12 June 2018 16:44