Dura Vermeer – De Circulaire Weg

MATCHED
This challenge has been matched
Dura Vermeer – De Circulaire Weg
MATCHED
challenge

Dura Vermeer wil naast de verantwoordelijkheid voor de aanleg, ook verantwoordelijkheid nemen voor het onderhoud van wegen. Nieuwe contracten maken dit mogelijk en creëren zo een incentive om een circulaire weg te maken. Einddoel is samenwerking met de keten om het hele systeem rond de weg te optimaliseren en investeerbaar te maken.

Ontbrekende incentive voor de duurzame keuze

Dura Vermeer heeft een lange traditie in hergebruik van asfalt. Toen er in de jaren 90 niet-toxisch bitumen werd ontwikkeld is Dura Vermeer begonnen met het gebruik van oud asfalt in de onderlaag van nieuwe wegen. Tegenwoordig kan Dura Vermeer asfaltwegen bouwen met een levensduur van vijftien jaar. Overheidsrichtlijnen vragen echter slechts om zes jaar garantie op de weg en door de budgetstructuur, waarin bouw en onderhoud vaak gescheiden zijn, is er geen incentive om voor de duurzamere optie te kiezen.

Onderhoud en hergebruik

Nieuwe contracten kunnen deze tegengestelde belangen verenigen. Zo is Dura Vermeer niet alleen verantwoordelijk voor de bouw van de weg, maar ook voor het onderhoud. Een voorbeeld is de weg bij de Coentunnel. Naast de aanleg van de weg is Dura Vermeer verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg gedurende 25 jaar. Dit betekent dat als Dura Vermeer een zo duurzaam mogelijke weg bouwt, ze er zelf baat bij hebben aangezien dit de onderhoudskosten verlaagt. Bovendien scheelt dit kopzorgen voor de overheid, die anders zelf moet beslissen over het onderhoud. Een ander voordeel is dat de hoge kwaliteit van het asfalt de restwaarde van de weg verhoogt. Dit houdt in dat als de weg vervangen moet worden, de materialen hergebruikt kunnen worden in de nieuwe weg. Dit scheelt weer transportbewegingen en kosten voor nieuwe materialen.

Werken aan de toekomst

Tot slot werkt Dura Vermeer nog aan een toekomstscenario waarin niet alleen de weg, maar ook de omgeving van de weg mee wordt genomen. Dura Vermeer creëerde een grond stabilisatiemethode wat het mogelijk maakt om de noodzakelijke dikte van asfalt te reduceren van 21 cm naar 6 cm. Dit scheelt niet alleen een hoop materiaal (en afval), maar ook transportbewegingen. Verder wordt er gebruik gemaakt van service-based led verlichting, gecombineerd met reflecterend bitumen. Dit maakt dat er minder verlichting nodig is om toch een goed verlichte, veilige weg te waarborgen. Ook wordt er gebruik gemaakt van planten in de berm die genetisch gemodificeerd zijn om meer CO2 uit de lucht te filteren. De planten kunnen omgezet worden in bio-fuel.

Zie voor een uitgebreidere beschrijving en diepgang in financieringsvraagstukken ons report.

Read more
Related SDGs what are SDGs
There are no matches yet. Match to this challenge

Do you want to comment on this challenge?