Generatie bèta zoekt partners voor een duurzaam experiment

Summary
Sportverenigingen helpen nieuwe sponsoren te vinden door teamkleding te vervaardigen van gerecycled plastic
Generatie bèta zoekt partners voor een duurzaam experiment
challenge

De 26.000 sportverenigingen in Nederland bestaan voor een groot deel door sponsoring vanuit de middenstand. De afgelopen jaren is deze inkomstenstroom sterk teruggelopen, maar door COVID-19 gaan velen door de ondergrens. Wat nou als we nieuwe sponsoren aan kunnen trekken met een oplossing die goed is voor mens én planeet? Ik denk dat dit kan!

Je hoort het in de kantlijn van de crisis, maar veel verenigingen struggelen om het hoofd boven water te houden. Moet de overheid weer degene zijn die hen van de ondergang redt? Ik denk dat wij als samenleving ook iets kunnen doen.

Ik heb een idee:

Ik speel al langer met het idee om iets voor de amateursport te gaan doen. Het is de ruggengraat van gemeenschappen en geeft enorm veel vreugde. Voor Corona zag ik amateursportverenigingen al struggelen om sponsoren te vinden en te houden. Logisch want de middenstand haalt minder uit sponsoring dan jaren geleden.

Het idee: het is mogelijk om met het materiaal van 200 plastic flessen een nieuw sporttenue voor 1 sportteam te maken. Snelle rekensom: met één gerecycled tenue per vereniging kunnen we 5.000.000 (!) flessen een nieuw leven geven. Daarnaast kunnen we sportvereniging hiermee helpen met alternatieve inkomsten én creëren we een positieve spark in deze moeilijke tijd. 

De uitdaging: opzetten van de keten

Laten we klein beginnen. Om de eerste concrete stappen te zetten zoeken ik:

  • Amateurverenigingen die een probleem hebben met het vinden en binden van sponsoren (minimaal 5)
  • Aanbieders van sport teamkleding met gerecycled plastic als basismateriaal. Voorwaarden: goede kwaliteit en CO2 neutraal proces
  • Sportverenigingen/bonden die seizoen 2021/2022 willen starten met een duurzaam geproduceerd sporttenue

Het zou mooi zijn als er meerdere verenigingen geïnteresseerd zijn. Meer deelnemers is meerschaalvoordelen. De belangrijkste: het aantrekken van een ander type (grotere) sponsor bij het project.

#weneedsomeheroesnow  

Over Generatie bèta

De missie van Generatie bèta is ‘ondernemen met impact, van feature naar voorwaarde voor succes’. Dit doen we door open innovatie te initiëren met een eigen beproefde methode. Zo zoeken we proactief naar problemen en komen we snel met verschillende vernieuwende oplossingen. We beoordelen vroegtijdig de potentie en waarde voor aandrager van het probleem en planeet. Dit maakt ons proces snel en doeltreffend.  

https://www.circulairondernemen.nl/uploads/a0a9e13000934ea6209186905594fa54_large.jpg
Related SDGs what are SDGs
Read more
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this challenge?