Wassen zonder Waste - Wat is er nodig om de consumenten massaal te laten overstappen op circulair wassen?

MATCHED
This challenge has been matched
Wassen zonder Waste - Wat is er nodig om de consumenten massaal te laten overstappen op circulair wassen?
MATCHED
challenge

Het is tijd voor een systeemverandering. Het succes van een bedrijf wordt maar al te vaak opgehangen aan termen als ‘omzet’ en ‘winst’. Om ‘succes’ te realiseren is het vooral belangrijk dat heel veel producten worden verkocht en dat de productiekosten laag zijn. Bundles wil dit echter anders aanpakken:

Belang voor de consument

Omdat de prijs belangrijk is in de afweging van veel consumenten wordt gekozen voor een prijs/kwaliteit verhouding waarbij het meeste producten worden verkocht en/of de winst maximaal is. Consessies op kwaliteit worden vaak beloond met hogere omzet of winst.

Investeren in kwaliteit voor iedereen

Bundles is bezig om een praktijkvoorbeeld van de circulaire economie neer te zetten voor wasmachines en drogers. Door een overgang van de circulaire economie wordt investeren in kwaliteit rendabel. Fabrikanten krijgen een eerlijke beloning voor het produceren van goede apparaten, consumenten gebruiken apparaten van hoge kwaliteit en de impact op het milieu is beperkt door minder energiegebruik en CO2 uitstoot en geen waardeverlies van grondstoffen. 

De 3 onderdelen van Bundles

Het Bundles praktijkvoorbeeld bestaat uit 3 onderdelen:

  • duurzame en circulaire productie
  • een circulair verdienmodel
  • het sluiten van de keten door hergebruik

Bundles treedt op als facilitator. We hebben gekozen voor een samenwerking met Miele, die op dit moment de meest duurzame wasmachines en drogers produceert die het best geschikt zijn voor hergebruik. Via Bundles kan Miele haar producten op een circulaire manier aanbieden (pay-per-use) waardoor het uiteindelijk zinvol wordt om nog circulairder te ontwerpen (upgradable, demonteerbaar, lang levensduur, etc.). Bovendien zorgt Bundles samen met Miele dat de apparaten een nieuw leven krijgen.

Inspiratie

Wij geloven in transparantie en zijn geïnspireerd door de openheid van bedrijven als Tony’s Chocolonely en Fairphone. Het liefst schrijven we hele webpagina’s vol met informatie over onze kostenopbouw en herinvesteringsbeleid. Toch merken we dat deze info vaak juist meer vragen oproept. Hoe ver ga jij in het communiceren van je financiele gegevens als prijs een erg belangrijk onderdeel van je propositie is?

Wasabonnementen

Iedere maand weer weten we een grotere groep gebruikers te overtuigen om circulair te gaan wassen. Zij nemen een Wasabonnement en gebruiken een duurzaam kwaliteitsapparaat zonder deze te bezitten. De bekende case uit de Circulaire Economie

Ondanks de groeiende interesse in de circulaire economie worden er nog lang niet genoeg producten circulair gebruikt om echt een lans kunnen breken. Wij delen graag met jullie wat wij al geleerd hebben en met wat voor overwegingen we te maken hebben. Daarom deze uitdaging. Wat is er nodig? Wat kunnen we leren van jouw ervaring? 

De uitdagingen:

Dat een transitie naar een circulaire economie in theorie veel voordelen heeft, is voor mij en voor de meeste leden van dit platform geen nieuws. De vraag is dan ook niet hoe we elkaar hiervan overtuigen, maar hoe we dit - het beste - kunnen overbrengen naar degene die uiteindelijk bepaald of het een succes wordt: consumenten.

Onze aanpak:

Wij hebben er voor gekozen om ons eerst te focussen op de duurzame consumenten niche, zodat we kunnen bewijzen dat het zin heeft om de volgende stappen te maken. Want pas dan, als we fabrikanten kunnen overtuigen dat het aantrekkelijk is om anders te ontwerpen en produceren, kunnen we de massa aanspreken met een circulaire propositie met een onweerstaanbaar aanbod. Maar hoe pakken we het in de tussentijd aan, hoe breiden we uit zonder dat we in staat zijn om nu al dat perfecte aanbod te doen? Heeft de consument een boodschap aan de paradoxale beloningsstructuur waarin kwaliteit niet altijd leidt tot goede bedrijfsresultaten? Focussen we op het toekomstperspectief van een circulaire economie? En is de uitputting van grondstoffen een belangrijke overweging in het beslissingsproces? Niet voor iedereen.. Maar welke voordelen van de circulaire economie hebben dan wel direct invloed op de beslissing van consumenten? 

Hoe breng je de voordelen van de circulaire economie over?

Bij Bundles horen we vaak “maar ik koop al mijn hele leven apparaten, dat gaat altijd prima”. Ook in mijn persoonlijke omgeving merk ik dat vermeende welwillendheid niet altijd gepaard gaat met echt begrip. Mijn moeder heeft tijdens mijn eerste Bundles maanden meerdere malen gevraagd wanneer de wasmachine nou van haar wordt. De Tegenlicht aflevering, die ontzettend goed bekeken en ontvangen is, was voor veel mensen een eyeopener en dat is fantastisch. Het wasabonnement wordt vaak vergeleken met Lease of Huur; traditioneel dure services in witgoedland, omdat de apparaten in 5 jaar afgeschreven moeten worden. Hoe neem je hier afstand van? Wat is de reden voor mensen om te stoppen met kopen?

Hoe bereik je de consument?

De grootste uitdaging is om de consument te bereiken op het moment dat ze de behoefte hebben. Op Google - wat bijna door iedereen gebruikt wordt voor zaken als wasmachines en drogers - zijn de retailreuzen zoals Coolblue en Mediamarkt oppermachtig en is het uitdagend om een nieuw concept toe te lichten in de beperkte ruimte die daarvoor beschikbaar is. Daarom neigen we via dit soort kanalen toch al snel naar iets commerciëlere en scheeuwerige berichten dan dat je eigenlijk zou willen. Hoe bereik jij de vluchtige consument?

Circulaire ambassadeurs

Gelukkig horen we van de ‘social buyers’ wel vaak dat ze over een aantal jaren, als hun machine kapot is, heel graag een Bundles abonnement afnemen. Om te laten zien dat de circulaire invloed nu al veel groter is dan de 400 actieve abonnementen willen we deze groep bewuste consumenten nu een stem geven. Iedereen kan nu namelijk circulaire ambassadeur worden door alvast een stukje abonnement te reserveren. Goed idee?

Hoeveel informatie geef je consumenten?

Neem een wasmachine. Als je 500 euro afrekent en je krijgt een “wegwerp” wasmachine mee naar huis, dan weet je precies wat je kwijt bent. Als je per wasbeurt, met je zuinige Miele, betaalt voor schone was weet je wat je per wasbeurt kwijt bent, maar door de lagere energie, water en wasmiddelkosten is lastig te vergelijken met de 500 euro voor het kopen van een apparaat.

Schaalvergroting

Je krijgt extra service en duurzaamheid en dat heeft ook waarde. Anders zouden we geen 50 abonnementen per maand verkopen. Maar kopen is nog goedkoper. Om circulair wassen goedkoper te maken moet er schaal zijn en bij schaal kan de keten veranderen. We kunnen wel een belofte doen dat het goedkoper wordt, maar daar heeft de gemiddelde consument waarschijnlijk geen boodschap aan. Hoe ga jij om met deze uitdaging? Eerst met verlies verkopen of toch blijven focussen op de niche?

Hoe pak jij deze uitdaging aan?

Wij hebben al veel geleerd, maar weten zeker dat we nog lang niet genoeg geleerd hebben om onze Circulaire missie, zonder hulp, te voltooien. Dat geldt ook voor veel andere Circulaire ondernemers. Laten we meer ervaringen delen over hoe we de consument massaal kunnen laten kiezen voor circulaire consumptie. Hoe breng jij je propositie voor het voetlicht? Welke informatie geef je vooral wel en welke vooral niet?

Read more
Related SDGs what are SDGs
There are no matches yet. Match to this challenge
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this challenge?