CIRCO Interview Michael Kuiper van Desko

CIRCO Interview Michael Kuiper van Desko
library

In de serie CIRCO interviews laten toonaangevende Nederlandse ondernemers zien hoe zij de voortrekkersrol als aandrijver van de circulaire economie in de praktijk brengen na hun deelname aan CIRCO. Van marktleider tot designconsultant en start-up, over visies, kansen en uitdagingen bij het vinden van nieuwe business kansen door circular design.

“Duurzaamheid begint ten eerste bij jezelf, maar de circulaire economie is ook een keihard businessmodel waar je geld mee kunt verdienen.” 

MICHAEL KUIPER

Directeur van Desko en het Circulair Design Lab. Desko kantoormeubelen houdt zich bezig met circulaire inrichting en is sinds 1952 specialist in zowel nieuwe design kantoorinrichting als hergebruikt en refurbished kantoormeubilair van hoge kwaliteit.

Betalen voor gebruik is de toekomst 

Van de waarde van gebruikt meubilair en materialen is Desko zich altijd bewust geweest, en daar ligt ook de kern van het succes van een circulaire economie. De circulaire economie krijgt steeds meer naam in Nederland en wordt ook echt een nieuw soort economie. Voor ons is het niet nieuw want wij gaan eigenlijk al sinds jaar en dag circulair om met onze producten, totdat je er echt niks meer mee kunt, en brengen het dan terug tot grondstoffen. We besloten deel te nemen aan de CIRCO Track in 2016, om de visie van andere bedrijven te zien en nieuwe invalshoeken en manieren van aanpakken te leren.

Creëren van bewustwording

De circulaire economie heeft voor ons vooral deze uitdagingen: hoe creëer je een product zo richting de toekomst dat je het circulair kunt ontwerpen en produceren, en hoe bewaar je de waarde van de materialen die je al hebt en bepaal je wat je er mee kunt. Wij waren al een verhuur -en lease maatschappij van kantoormeubelen en kregen bij CIRCO de extra bevestiging dat betalen voor gebruik de toekomst is. We hebben met onze deelname aan de CIRCO Track gezien dat je design nodig hebt om verder te komen, en dat je daarmee bewustzijn kunt creëren. Naar aanleiding van de Track zijn we op het idee gekomen om het ‘Circulaire Design Lab’ op te richten, waar designers van gebruikte producten nieuwe meubels kunnen maken, zoals een bank van een kast, of een lamp van een bureaustoel. Dit project levert elke keer een unieke serie meubels op. En we ontmoeten ontwerpers die geïnteresseerd zijn om een bestaand product nieuw leven in te blazen.

Als je zelf enthousiast wordt ga je dat automatisch meer communiceren naar je omgeving, en kom je er achter dat je dit moet delen met je collega’s om zowel de monteurs als telefonisten te laten begrijpen hoe je omgaat met bepaalde disciplines. Het hele verhaal is nu gefinetuned, we trekken de circulaire economie nu door het hele bedrijf heen. Iedereen snapt wat het inhoudt waardoor het veel breder wordt gedragen. Iedereen wordt bewuster van de omgang met dagelijkse producten, van papierafval tot logistiek. Iedereen denkt op elk niveau mee hoe we onze activiteiten efficiënter kunnen doen. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met grote hubs voor lokale opslag in grote steden.

Wij zien onszelf als bedrijf inmiddels zeker als change agent! Ik heb wekelijks zo’n twintig afspraken op het gebied van circulaire economie met allerlei geïnteresseerde partijen. Wij geven een magazine en e-book uit voor mensen die op zoek zijn naar duurzaamheid of circulaire economie en maken vervolgens met hen een afspraak om samen de vragen te beantwoorden: ‘Waar sta je nu? Wat wil je bereiken?’ en ‘Wat kunnen we van elkaar leren?’. Dit helpt ons contact te leggen met potentiële klanten en zaken te doen op korte en lange termijn. Want circulaire economie betekent ook in een keten werken. Van de zzp-er tot en met de multinational. We spreken dus al een diverse groep aan, maar, bijvoorbeeld op scholen zou ook over de circulaire economie geleerd moeten worden. Dit is de doelgroep van de toekomst, zij moeten weten hoe je bewuster omgaat met grondstoffen en duurzaamheid. Kennis is een investering in de toekomst. Inmiddels geven wij zelf ook cursussen ‘Van lineair naar circulair’. Circulaire economie is een ruim begrip maar als je zo’n product in je handen hebt en leert over een duurzame footprint begrijpt iedereen hoe het werkt. Duurzaamheid begint ten eerste bij jezelf maar de circulaire economie is ook een keihard businessmodel waar je geld mee kunt verdienen.

“Onze doelstelling is dat we in 2020 80% van onze producten circulair verkopen.”

Verschil in inzicht: een taak voor ons

Waar we tegen aanlopen is dat – op enkele uitzonderingen – de markt er nog niet klaar voor is. Als klanten roepen dat ze circulair in willen kopen, dan merken we dat ze eigenlijk nog niet exact weten wat ze zeggen. Er is nog heel veel verschil in inzicht wat circulair betekent. Zo zijn onze initiatieven zoals lezingen en het e-book uit ontstaan. Uit onze ervaring is gebleken dat circulair inkopen 15 – 20 % goedkoper is, dus de kosten zouden geen barrière moet zijn voor de klant. Daarnaast hebben de producten van de klant die op termijn terug komen bij Desko een restwaarde voor de klant doordat ze een tweede of derde levenscyclus krijgen waar genoeg mensen voor willen betalen. Ook zijn we met onze leveranciers in gesprek om nieuwe producten zo te ontwerpen dat ze goed te demonteren en hergebruiken zijn en het design beter aansluit bij circulair ondernemen.

In het gedrag van mensen moet echter ook nog wat veranderen. We zien dat mensen vaak voor gemak kiezen, en dus voor nieuwe producten. Laatst ben ik bijvoorbeeld bij een groot ziekenhuis geweest waar ik goede meubels uit de container gehaald heb. Bedrijven zijn zich vaak wel bewust van de potentie voor een tweede levenscyclus maar niet van het dat ze hiervoor kunnen krijgen of waar ze dit aan kunnen bieden. Vaak wordt dit door fabrikanten van nieuwe producten ook niet gecommuniceerd naar hun klanten omdat ze er geen enkel belang bij hebben. Daar ligt nog een taak voor ons.

Onze doelstelling is dat we in 2020 80% van onze producten circulair verkopen. Dat kan een geweldige impact hebben op het milieu. Onze visie is gebaseerd op de circulaire economie, maar bepaalde klanten zullen nog niet zo ver zijn. Daarom bieden we ook een stukje ‘lineair’ aan. Wij zijn er in ieder geval helemaal klaar voor, maar ik hoop dat de overheid en grote corporaties een sterkere rol gaan innemen om de circulaire economie onder de aandacht te brengen. Dan kunnen wij ook weer sneller vooruit.

Tekst: Maxe van Heeswijk, foto: Chantal Bekker

Read more
There are no matches yet. Match to this library

Do you want to comment on this library item?