De verduurzaming van de verpakkingsindustrie

GOAL & TARGET
De verpakkingsindustrie is met een duurzaamheidstransitie bezig
De verduurzaming van de verpakkingsindustrie
library

We komen steeds meer tot het besef dat we efficiënt moeten omgaan met onze schaarse middelen en materialen ten aanzien van het milieu en onszelf. De verpakkingsindustrie is zich hier sterk van bewust. Zij zullen het voortouw moeten nemen in het verduurzamingsproces waar we met zijn allen aan begonnen zijn. 

We consumeren immers eindeloos veel producten, elk met een eigen verpakking. Gelukkig is het proces in gang gezet en zijn er volop ontwikkelingen gaande op dit gebied.

Trend 1: duurzaam verpakken – minder grondstoffen, zelfde kwaliteit

De essentie van een verpakking is het beschermen van een product en informatieverstrekking. Een verpakking kan nog zo’n ‘groene uitstraling’ hebben, wanneer het geen goede bescherming biedt voor het te verzenden product is het niet duurzaam.

Verpakkingen kunnen zo ontworpen worden dat diens milieu-impact minimaal is. Dit kan door middel van afvalpreventie wanneer het product bij de klant eindigt en door minder materiaalverbruik tijdens de productie van de verpakking.  Ook worden verpakkingen zo gemaakt dat ze recyclebaar zijn of direct hergebruikt kunnen worden.

Marktleider Unilever heeft in 2017 aangegeven dat al hun verpakkingen in 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Tevens is Unilever partner van het New Plastics Economy initiatief. Deze organisatie maakt zich sterk voor het verbannen van OXO fragmenteerbare plastics. Dit zijn plastics die uiteenvallen in hele kleine deeltjes en waarschijnlijk niet verder afgebroken kunnen worden. Het gevolg is dat deze kleine plastic deeltjes in het ecosysteem komen.

Ook partijen zoals Ahold zien de noodzaak om de hoeveelheid materialen die ze gebruiken in hun verpakking te verminderen. In 2017 lanceerde Albert Heijn hun aardbeienverpakking die een top seal gebruikt in plaats van een plastic deksel. De kwaliteit van het product leidt er niet onder en het is uitstekend transporteerbaar. De Albert Heijn gaf aan op deze manier 300.000 kg plastic te besparen. Zo loont het voor een bedrijf om duurzaam bezig te zijn.

Trend 2: De groei van biobased verpakkingen

Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument worden bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen in plaatst van traditionele, op olie gebaseerde kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen waaronder noppenfolie. Enkele voorbeelden: 

Biobased drankkarton 

In 2018 bracht FrieslandCampina een (nieuwe) biobased verpakking voor Chocomel op de markt. Deze verpakking bestaat voor meer dan 80% uit plant-based materialen. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant-based materialen, met suikerriet als basis. Het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL voerde een levenscyclusanalyse uit en kwam tot de conclusie dat het vernieuwde drankkarton een CO2-besparing tot 17% opleveren ten opzichte van de oude verpakkingen. 

Dit artike is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrigpackaging.com

Read more
There are no matches yet. Match to this library
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this library item?