Kansen en obstakels voor de circulaire economie

Kansen en obstakels voor de circulaire economie
library

De circulaire economie wordt steeds belangrijker. Consumenten zien dat een lineaire economie zowel sociale- en milieu nadelen heeft. En ze zien de kans om naar een model over te stappen waarbij we materialen zo lang mogelijk hergebruiken. Koeriersdienst UPS heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Gebrek aan business case is grootste kans én drempel

Er zitten grote beloften in de fundamentele beginselen van een circulaire economie waarbij grondstoffen eindeloos worden hergebruikt. Maar dit aspect alleen zal er niet voor zorgen dat de circulaire economie op wereldschaal gaat functioneren. Hiervoor is het nodig dat bedrijven de bestaande uitdagingen aanpakken en zorgen voor een betere business case, namelijk: de marktvraag opschroeven door het genereren van prikkels op het gebied van kosten en gemak.

Een ontoereikende business case is de grootste belemmering voor een doeltreffende, mondiale circulaire economie. Andere belangrijke barrières zijn: 

  • Logistieke kosten om gebruikte goederen terug te vorderen (36%)
  • Gebrek aan leiderschap, begrip (36%)
  • Gebrek aan inzicht in de consument (36%)
  • Andere zakelijke doelstellingen hebben prioriteit (30%)

Het creëren van marktvraag is van cruciaal belang voor een brede invoering van circulaire principes. 

Kostenbesparingen en gemak belangrijkste prikkels

Volgens de studie zijn zowel zakelijke klanten als consumenten gemotiveerd door dezelfde factoren: kostenbesparingen en gemak. De respondenten dachten na over de beste manieren om het retourneren en het hergebruik van producten of onderdelen, aan het einde van het primaire gebruik te stimuleren. Ze kwamen uit bij:

  • Kortingen in de vorm van cash back (56%) 
  • Het gemak van het terugsturen van een product verhogen (47%) 
  • De mogelijkheid om een ​​product terug te sturen met behulp van pre-paid verzendkosten (42%) 
  • Kortingen op een toekomstige aankoop (40%)

De beste stimuli om de terugkeer en vervolgens het hergebruik van industriële (B2B) producten, onderdelen en materialen te waarborgen zijn:

  • De producent of distributeur haalt het fysiek op (59%)
  • Turnkey verpakking en pick-up service (51%) 
  • De fabrikant herstelt het product en krijgt rendement voor voortzetting van het gebruik (48%)
  • Kortingen op een toekomstige aankoop (38%) 
  • Korting in de vorm van cash back (34%)


Logistiek is cruciaal voor een duurzame strategie 

Logistiek speelt een cruciale rol bij de uitvoering van een succesvolle en duurzame circulaire strategie. Bijna unaniem beweren 97 procent van de respondenten dat logistiek ofwel zeer belangrijk (87 procent) of enigszins belangrijk (10 procent) is voor de transitie naar een circulaire economie. Logistieke bedrijven kunnen unieke waarde bieden aan hun klanten door grotere deelname aan de circulaire economie. Bijvoorbeeld door middel van een naadloos en handig terugname model.

De whitepaper met deze bevindigen en het volledige onderzoek is te downloaden op de site van UPS.

Bron: The 2016 UPS & GreenBiz Circular Economy Research Study presents the findings of an online survey conducted by GreenBiz Group in December 2015 among a sample of 423 respondents within the GreenBiz Intelligence Panel. 
Read more
Related SDGs what are SDGs

Do you want to comment on this library item?