Round=Real: De gezamenlijke reis van UniCarriers en Dieseko


Met de campagne Round = Real laat Nederland circulair! zien dat de wereld van de circulaire economie volop in beweging is. Met inspirerende initiatieven bevestigen we dat een circulaire toekomst steeds dichterbij komt. In dit artikel aandacht voor het circulaire business model van UniCarriers in samenwerking met Dieseko.
UniCarriers & Dieseko: betalen voor wat je nodig hebt
Dat circulair ondernemen een reis is die je goed gezamenlijk kunt maken, bewijzen UniCarriers, een leverancier van heftrucks, en Dieseko, een Nederlands maakbedrijf gespecialiseerd in boormateriaal voor funderingen. In de maakindustrie, waar besluitvorming veelal plaatsvindt op basis van prijs en levertijd, is nog weinig focus op duurzaam produceren. Volgens Erik Koudijs, Managing Director van UniCarriers, zijn groen en duurzaam enge woorden voor veel fabrikanten. “Veel organisaties in de maakbranche veranderen alleen iets in hun bedrijfsvoering als het ze financiële voordelen oplevert.”
In samenwerking met zijn klant Dieseko heeft Koudijs nu toch een verandering richting circulariteit teweeg weten te brengen. Samen kwamen zij tot het idee van een innovatief nieuw businessmodel. Niet langer koopt Dieseko heftrucks van UniCarriers, maar neemt ze af op een pay per use-basis: alleen als Dieseko de heftrucks nodig heeft levert UniCarriers deze. Bij een piek in de productie levert Koudijs extra, als het rustig is dan neemt hij ze weer mee. Het aantal heftrucks en personeel matcht zo precies met het werk dat er verricht moet worden.
Winstgevend businessmodel
Dit vernieuwende businessmodel is interessant en winstgevend voor zowel leverancier als afnemer. “Dit model zorgt ervoor dat er nooit teveel (of te weinig) vorkheftrucks en mensen aan het werk zijn,” aldus Koudijs. “We kijken samen met de klant naar de hele organisatie, van personeel tot productie, en bepalen op basis daarvan hoeveel uren een truck moet rijden en welke mankrachten nodig zijn. De klant rekent alleen af wat er beweegt: er hoeft alleen betaald te worden voor de tijd dat de vorkheftruck daadwerkelijk in gebruik is. Het is dan dus in ons belang dat er precies genoeg aanwezig zijn. Dit is ook voor de klant voordelig. Ze betalen niet voor trucks en mensen tijdens een rustigere periode waar ze eigenlijk niet nodig zijn.”
En dat is ook interessant voor Unicariers. Koudijs kan de trucks die in dalperiodes niet nodig zijn bij Dieseko elders inzetten en realiseert zo een hogere benuttingsgraad. “Zo kan er in totaal meer werk verricht worden, met minder vorkheftrucks. Als het rustig is bij fabriek A, dan kunnen de drie overtollige trucks ingezet worden bij buurbedrijf B waar ze op dat moment wel nodig zijn.”
Geen overcapaciteit
Er is ook een duurzaamheidsvoordeel in dit businessmodel. Koudijs: “Concurrerende vorkheftruckleveranciers hebben als doel om zoveel mogelijk trucks te verkopen. Dit betekent automatisch dat er eigenlijk altijd meer trucks geproduceerd worden dan dat er daadwerkelijk nodig zijn.”
In het pay-per-use-model zijn veel minder trucks nodig, waardoor er geen overcapaciteit meer is. Het is daarmee een goed voorbeeld van een circulair businessmodel: zo efficiënt mogelijk met grondstoffen omgaan. “Daarnaast blijven zowel leverancier als afnemer beide verantwoordelijkheid dragen voor de vorkheftruck, wat zorgt voor een langere levensduur,” zegt Koudijs.
Samenwerken
Om verandering teweeg te brengen in deze ietwat stugge branche, is samenwerken een must. “It takes two to tango,” aldus Koudijs. Vanuit de klantzijde is Paul van Veen van Dieseko nauw betrokken geweest bij het bedenken, fine-tunen en implementeren van het model. Van Veen noemt hun business model ook wel goed voor Groen en Goud. Hij beaamt dat er in de industrie nog weinig intrinsieke motivatie is om duurzaam te ondernemen.
“Er moet op een korte termijn een financieel voordeel in zitten,” zegt Van Veen. “Dit model is zowel goed voor het milieu (Groen) als de portemonnee (Goud). Doordat zowel klant als leverancier verantwoordelijk zijn voor de staat van de heftruck ontstaat er ook een intensievere samenwerking. Dit model gaat dus heel erg over samen slimmere oplossingen bedenken die goed zijn voor beide partijen én het milieu.”
Round=Real
Unicarriers en Dieseko laten zien dat je circulair kan ondernemen en dat dit loont. Het zijn dus echte Round=Real-bedrijven. Ben jij ook een bedrijf dat circulair denkt? Doe dan ook mee aan deze beweging naar een circulaire economie. Round=Real biedt innovatieve circulaire ondernemers een podium, verbindt hen onderling en laat zo zien dat de circulaire economie kan!