Trend analyse Circulaire economie & design

Er is een aantal trends zichtbaar die de ontwikkeling van een meer circulaire economie versterken. De gedeelde denominator is dat het signalen zijn die wijzen op een verandering, een maatschappelijke verandering, richting circulaire economie.
De wereld is aan het veranderen. Het zijn signalen van een wezenlijke transitie in ontwikkeling.
Basis
De ontwikkeling naar een circulaire economie speelt in op een aantal trends die afgelopen jaren naar voren komen:
- Prijsschommelingen van grondstofprijzen
- eindige beschikbaarheid van grondstoffen
- van eigendom naar gebruik
- van customer service naar product-service design
- upgrading society
Maatschappelijke trends
Daarnaast is er een reeks algemene maatschappelijke trends herkenbaar die vragen om nieuwe economische benaderingen. Circulair is mogelijk een adequaat antwoord. De meest opvallende trends zijn:
- flexibiliteit wordt de norm
- de energieke samenleving
- risk awareness and denial
Business
De manier van zakendoen verandert mee met de veranderende samenleving:
- design for circularity
- individueel en pluriform
Consumentengedrag
De consument heeft een sterke hang naar eigen keuzes in leefstijl. Dat is één van de fundamentele redenen waarom boodschappen gericht op consumenten én verandering van leefstijl niet of nauwelijks effect hebben. De consument voelt zich autonoom en hecht aan keuzevrijheid. Dat wil niet zeggen dat de consument onbeweeglijk is. Er is een aantal trends waarneembaar die het streven naar meer circulaire elementen in de economie illustreren en versterken:
- guilt free consumption
- gedrag door patronen en niet moraliteit
Een uitgebreide verkenning en uitleg van de trends vind je in het onderstaande rapport:
Trends_CIrculaire_Economie_Design.pdf