Vergeet kledingmerken. Retailers moeten de juiste items hebben

Summary
Wat te doen met onverkochte voorraden kleding
Vergeet kledingmerken. Retailers moeten de juiste items hebben
library

Verticale integratie. Horizontale integratie. Kleine orders. Snelle orders. Meer ambachtelijkheid. Meer innovatie. Elke modeondernemer heeft zo zijn eigen oplossing voor het probleem van onverkochte voorraden. MVO Nederland en INretail verzamelden de beste ideeën

Op 22 september 2016 presenteerde onderzoekster Geeke Wijnia het MVO Nederland-onderzoek ‘Mapping obsolete inventory in the Dutch clothing industry’ (zie link onderaan) tijdens een bijeenkomst met ondernemers bij INretail. De conclusie dat in Nederland jaarlijks voor 313,5 miljoen euro aan kleding onverkocht blijft, kreeg eerder al landelijke aandacht. Tot aan het NOS-journaal aan toe.

Onverkochte kleding stelt retailers voor een groot financieel probleem (en ons allemaal voor een ecologisch probleem). Toch lijken onverkochte voorraden de laatste jaren wel af te nemen. Dat komt ten eerste doordat ondernemers strenger worden voor zichzelf. Hun marges worden kleiner, het gaat al jaren niet goed met de branche. Dan wil je wel minder verspillen.

Daarnaast zijn er voor ondernemers steeds betere technieken beschikbaar om onverkochte voorraden te verkleinen. Het is niet voor niets dat webshops het minst overhouden van iedereen. Goede ‘e-tailers’ maken optimaal gebruik van ICT om hun inkoop af te stemmen op de klantvraag.

Click-and-brick-formules zijn het slechtst in voorraadbeheer

Van alle categorieën retailers blijken ‘click-and-brickformules’ het meeste onverkochte voorraad over te houden. Zij zijn vaak begonnen als click- ofbrick-formule en verliezen grip op hun voorraden doordat ze proberen over te stappen op online dan wel offline verkoop.

Sjoerd Wilmans van Profuomo vindt het onderzoek ‘extreem actueel’. ‘Wij zijn begonnen als stropdassenmerk. Die markt is aardig gekrompen, dus we zijn ook andere items gaan maken. In zo’n fase kan 1 of 2 procent onverkochte voorraad het verschil betekenen tussen winst of verlies.’

Profuomo heeft vooral ICT omarmd. ‘We zien het niet langer als een kostenpost, maar als een winstgevend onderdeel van onze bedrijfsvoering. Dankzij Electronic Data Interchange (EDI) krijgen we dagelijks eenduidige verkoopinformatie binnen vanuit de kassa’s van onze afnemers. Daar passen we onze productie en distributie op aan.’

Vergeet merken. Het juiste product is het belangrijkst

Dit soort aanpassingen zijn noodzakelijk geworden om aan te sluiten op een nieuwe trend in de kledingmarkt: het juiste product is belangrijker geworden dan het juiste merk. Consumenten worden minder merkvast en zoeken tegenwoordig vooral naar een specifieke item met een bepaalde kleur, stof en pasvorm.

Een andere manier om de stem van consumenten te laten doorwerken in de productie, is om de productie pas te starten nadat je de vraag kent. Crowdfunding is hiervoor een handig middel en steeds meer modemerken maken er gebruik van. Zoals Tshared, een nieuw, duurzaam T-shirtmerk dat de productie van een stijl pas start als minstens 111 stuks zijn besteld.

Dan zijn er nog de items die altijd goed verkopen en ‘never out of stock’ gaan. ‘Bij ons heten ze Front Runners’, vertelt Cor de Haan van Filippa K. ‘Sommige van deze stijlen zitten al meer dan tien jaar in de collectie.’ Het gaat om stijlen in gewilde kleuren, gemaakt van de beste materialen. Daar verandert in de nieuwe collectie hooguit een knoopje of ritsje aan.

Filippa K is ook een van de merken die als eerste leasekleding gingen aanbieden: een heel andere manier om onverkochte voorraad terug te dringen. Voor 20% van de winkelwaarde mogen klanten een item twee weken gebruiken. Als er dan toch nog kleding onverkocht blijft, brengt Filippa K dit naar eigen outlet-stores, zo nodig na reparatie door eigen kleermakers.

Ook een goed idee: laat klanten zien hoeveel voorraad er nog is, in de hele keten. Daar kun je dan eventueel je prijsbeleid op aanpassen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je goed zicht hebt op je voorraad. Daaraan ontbreekt het bij sommige ondernemers nog, zeker diegenen die niet of nauwelijks verticaal geïntegreerd zijn.

Laat je voorraad zien

Wat toch nog overblijft kan naar opkopers, goede (ANBI-)doelen of inzamelaars zoals Sympany. Dat levert meer op dan je denkt, merken sommige retailers op. De afschrijving kun je aftrekken van je belastbare winst. Nieuwe vezels zoals SaXcell zullen het voor inzamelaars en recyclebedrijven gemakkelijker maken om oude voorraden te verwerken tot nieuwe garens.

Tot slot nog een initiatief dat aandacht verdient: kledingbanken in Nederland. Veel merken brengen hun onverkochte voorraad naar verre landen, maar kledingbanken zitten te springen om mensen  dichter bij huis blij te maken met onverkochte kleding. Is het slechte reclame om kleding gratis weg te geven aan arme landgenoten? Integendeel. Eerder goede!

Lees meer over het MVO Nederland-onderzoek.

Thesis_-_Mapping_obsolete_inventory_in_the_Dutch_clothing_industry.pdf
Related SDGs what are SDGs
Read more
There are no matches yet. Match to this library

Do you want to comment on this library-item?