CE Booster startup vertelt over opschalen en circulair ondernemen

CE Booster startup vertelt over opschalen en circulair ondernemen
solution

CE Booster vraagt deelnemers van het Get Business programma in deze interviewreeks naar hun ervaringen met opschalen en circulair ondernemen. Hoe staan de zaken ervoor voor de startups, welke ontwikkeling hebben zij doorgemaakt en wat willen ze graag nog leren? In dit interview aan het woord: Maarten Willers van Urban Mining Corp.

Om maar met de deur in huis te vallen: hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?

“Urban Mining Corp ontwikkelt technologie om de scheidingsmethode en recycling van materialen en plastics te vercommercialiseren. Ik zou daarom graag omschreven willen worden als de partij die het beste in staat is om metaal en plastic te scheiden en het hoogst haalbare percentage recycling daaruit te halen. Dat lukt door onze geavanceerde technologie waarmee we in staat zijn om zelfs heel kleine deeltjes te scheiden.”

“Er blijven altijd waardevolle mineralen zoals goud, koper en zilver achter, 100% zuiverheid zal niet behaald worden. Maar door het beter te scheiden kunnen we wel specifieke fracties naar partijen sturen die er wat mee kunnen.”

Wat is er uniek aan jullie bedrijf? Waarin onderscheiden jullie je van 'concullega's'?

“Ons bedrijf is helemaal gebouwd rondom scheidingstechnologie, dat is uniek. De managers van Urban Mining Corp hebben veel ervaring met de technologie, omdat het ontwikkeld is binnen de vakgroep Resources & Recycling aan de TU Delft. We zijn een echt kennisbedrijf, we lopen vooraan in de doorontwikkeling van technologie. Er is heel veel belangstelling voor het product, ook in het buitenland. Alle partijen in de keten die opereren in plastic en metaal willen met ons praten.”

Wat was/is jullie grootste uitdaging tot nu toe?

“Het wordt nu zaak om ons product niet alleen verder te ontwikkelen, maar ook om het te gaan verkopen. Het zijn namelijk lange onderzoekstrajecten die veel geld kosten. We zoeken bij wijze van spreken naar een paar rode ballen in een enorme ballenbak vol met blauwe ballen. We moeten een operationeel bedrijf gaan worden en er moet versnelling op gaan treden, dat is een van de redenen waarom we hier zitten. Met een professionele fabriek word je pas echt een geloofwaardige partij.”

Hoe staat jullie bedrijf er over vijf jaar voor?

“Het doel is uiteraard om Urban Mining Corp heel groot te maken. Het zou een droom zijn om twintig machines in 2020 te hebben. Een realistisch doel is om binnen enkele jaren drie grote machines voor plastic en twee voor metaal te hebben en een verdubbeling van het personeel.”

Wat is jullie belangrijkste tip met betrekking tot het opzetten van een business in de circulaire economie?

“Persoonlijk vind ik circulair opereren een hele mooie ambitie, maar uiteindelijk moet het wel economisch rendabel zijn. Ik denk dat een economische drijfveer op de eerste plaats komt. Je moet meer waarde toevoegen dan een ander wil je succes hebben. Neem bijvoorbeeld groene stroom, dat is natuurlijk de beste optie. Alleen als het veel duurder is dan gewone stroom zullen veel mensen toch voor de goedkopere variant kiezen. Het goede nieuws is wel dat recycling een groeimarkt is, het is lonend om in deze sector bezig te zijn.”

Wat hebben jullie tot nu toe opgestoken tijdens de Get Business sessies?

“We zitten in een niche en zijn volop bezig geweest met de ontwikkeling van technologie, maar nu wordt het tijd om operationeel te gaan worden. Bij de Get Business sessies krijg je allerlei handvatten en word je geïnspireerd. Er worden dingen opgebracht waar je zelf nog niet mee bezig bent geweest of aan hebt gedacht. Ook werk je met focusplannen, wat een mooie manier is om zaken scherp te houden. Je wordt echt even goed wakker geschud!”

“Mijn beroep is geen standaard beroep. Er valt nog veel te leren. Dat doe je tijdens het programma, maar je leert ook veel van elkaar. Startups die actief zijn in andere sectoren krijgen vaak met andere uitdagingen te maken. Zo zijn er startups die zich richten op kleding, zij moeten grote aantallen verkopen en zijn daardoor op een andere manier met sales bezig. Als wij een machine verkopen is dat al heel groot. Je steekt een hoop van andere startups op.”

Op wat voor manier heeft het CE Booster programma bijgedragen aan de groei van jullie business?

“Waar wij veel van profiteren, zijn de contacten met RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) voor subsidies. Dat heeft ons direct wat opgeleverd. Het netwerk van CE Booster is groot, dat zie ik als een pluspunt. Verder heeft de CE Booster bijgedragen aan een bepaalde mindset en het aanbrengen van structuur in de vorm van concrete doelen per kwartaal. Het vormt een goede stok achter de deur wanneer er gevraagd wordt of je je doelen hebt behaald en waarom dat wel of niet gelukt is.”

Wat zijn de sterke punten en de zwakke punten van het programma?

“Dat ligt aan de doelen van het programma. Als CE Booster de rol van mentor of coach op zich wil nemen, zijn ze soms wat abstract. Alhoewel dat wel is aangescherpt de laatste tijd. Nu reflecteren we met een kleiner clubje op onze maanddoelen, dat is een goede ontwikkeling. En verder kun je eruit pikken waar je zelf wat aan hebt.”

Wat vind je verder van de nieuwe opzet van het programma in 2016?

“De nieuwe opzet vind ik heel positief. We komen nu met een kleiner groepje iedere maand bij elkaar, dat werkt goed.”

“Ik ga altijd met frisse energie en inspiratie naar huis. De Get Business sessies zijn een interessant en vruchtbaar samenzijn.”

CE Booster is een initiatief van SMO en Het Groene Brein. Het doel van deze samenwerking is om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Voor meer informatie over Get Business, ga naar www.cebooster.nl.

Read more
There are no matches yet. Match to this solution
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this solution?