Circulaire hoofdtelefoons: wel de lusten, niet de lasten

Circulaire hoofdtelefoons: wel de lusten, niet de lasten
solution

De Nederlandse startup Gerrard Street maakt volledig modulaire hoofdtelefoon die je voor €7,50 per maand gebruikt. Gaat er iets stuk, dan wordt het onderdeel gratis vervangen en gerecycled. Met dit concept wil het bedrijf bijdragen aan de ontwikkeling van circulaire consumentenelektronica. Daar blijft nu veel waarde liggen.

Onderdelen vervangen

Juist in elektronica is veel te behalen als het gaat om het hergebruik van waardevolle materialen en componenten. Wereldwijd gooien we jaarlijks vijftien miljoen kilo aan koptelefoons weg. Vaak alleen omdat er een klein onderdeel kapot is. Totaal niet circulair. De oplossing is een volledig modulaire hoofdtelefoon. Zoals bij Legoblokjes kun je elk onderdeel loshalen en vervangen. Daardoor hoef je dus niet de hele koptelefoon weg te gooien als er iets kapot gaat.

Markt voor product-as-a-service

Verouderde onderdelen haalt Gerrard Street terug en worden gerecycled. Bij intensief gebruik is het slechts een kwestie van tijd voordat er iets stuk gaat; de startup heeft sinds de lancering in juni 2015 zo’n tweehonderd onderdelen vervangen. Hoofdtelefoons die anders zouden zijn weggegooid. Met ruim 650 klanten en een draadloos model op komst, laat het bedrijf zien dat het anders kan en dat consumenten steeds meer interesse tonen in een product-as-a-service.

Hoofdtelefoon die zo lang mogelijk meegaat

Bij ons betalen klanten niet voor bezit, maar slechts voor service. Het Delftse bedrijf voegt zich met die service bij de aanpak van bedrijven als Spotify, Car2Go, SNEW en Netflix. Ze bieden de klant wel de lusten, maar niet de lasten.

Er is nog een voordeel. Bedrijven zoals Gerrard Street hebben er belang bij dat een apparaat zo lang mogelijk meegaat. Andere bedrijven willen juist dat een klant zo snel mogelijk een nieuwe hoofdtelefoon koopt. Dat is goed voor de omzet. Voor een circulaire onderneming is een hoofdtelefoon die zo lang mogelijk meegaat de beste bron van inkomsten.

Volgende stap

De eerste productiebatch is bijna uitverkocht, de tweede productie is op komst. Zodra het bedrijf een volgende fase bereikt, willen we het concept uitbreiden naar andere producten. Het concept is namelijk ook goed toepasbaar op smartphones en laptops. We denken aan samenwerking met andere partijen, waarbij zij het product leveren en wij de service.

Read more
Related SDGs what are SDGs
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this solution?