Circular Design Cases: sloffen

Circular Design Cases: sloffen
solution

Een team ontwerpstudenten hield bestaande producten tegen het licht en ontwikkelde nieuwe ontwerpen, aan de hand van circulaire ontwerpstrategieën. De ontwerpen van de studenten worden gedeeld aan de hand een serie blogs. De "Circulair design cases" die uit dit project voortkomen zijn onderdeel van CIRCO creating business through circular design.

Ontwerpuitdaging

Zelf maakt en voelt student Industrieel Ontwerpen Lou zich schuldig omdat ze elk jaar een nieuw paar sloffen koopt. Net als vele andere worden veel sloffen binnen een jaar weggegooid omdat ze smerig zijn of stinken. Veel mensen vinden het gemakkelijker om elk jaar een nieuwe paar sloffen te kopen dan te investeren in een goed paar sloffen dat langer mee gaat. Op dit moment zijn sloffen vaak niet goed luchtdoorlatend waardoor de voeten al snel beginnen te zweten. Uit de vragenlijst die Lou had opgesteld kwam naar voren dat men liever een slof koopt die onder de 20 euro is, maar wel comfortabel moet zijn.  De uitdaging is om een slof te ontwerpen die aan de wensen van de consumenten voldoet en tegelijkertijd hun ervan bewust maakt dat men ook een bijdrage kan leveren aan een circulaire economie met kleine ondergewaardeerd producten zoals de slof. 

Concept

De FOLS is een slof die ontworpen is om gemakkelijk te schoon te houden en lang kan meegaan. Het ontwerp bestaat uit drie verschillende lagen: een toplaag, een inlegger en een stevige zool. De inlegger kan gemakkelijk gewassen en vervangen worden en kan na afloop op een goede manier gecomposteerd worden. Om ervoor te zorgen dat de slof het gehele jaar door gebruikt kan worden, zijn er twee versies die in dikte verschillen. Hierdoor is de slof in de winter warm genoeg en zorgt in de zomer voor voldoende luchtdoorlatend is. De kleur van de inlegger kan ook gemakkelijk veranderd worden zodat men wel elke keer van kleur kan wisselen. De buitenste twee lagen zorgen voor voldoende bescherming en de stevige zool zorgt voor een goede anti-sliblaag. 

Om mensen bewust te maken van het gemak van de FOLS wordt deze aangeboden op beurzen en evenementen waarbij goede voetconform erg belangrijk is en vaak wordt overschat. Gedurende de dag wordt er heel wat gelopen op schoenen die vaak onvoldoende steun geven. Daarom bied FOLS een dienst aan waarbij de slof voor een dag gehuurd kunnen worden. Om de sloffen te kunnen leasen is er een kluisjessysteem waarin de sloffen zijn opgeborgen en tevens als opslag voor schoenen kan dienen. Voor hygiënische reden  wordt de inlegger vervangen en gewassen zodat de slof zelf lang gebruikt kan worden. De inlegger kan ook specifiek voor de beurs afgestemd worden zodat het evenement en eigen branding kan toepassen. 

Business model

Allereerst kan de  FOLS los verkocht worden waarbij de inlegger meerdere malen nabesteld kan worden. Dit verdienmodel komt overeen met het hybrid model waarbij het grootste gedeelte van de inkomsten wordt gegenereerd door een component met een korte levensduur die meerdere malen kan worden gekocht. Hierbij is het wel belangrijk dat de FOLS kan concurreren met de huidige sloffen onder de 20 euro en is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen de prijs van de slof en de inlegger. Om het product extra onder de aandacht te brengen kan de slof ook middels het  acces model worden verkocht. Door de sloffen te leasen op beurzen en evenementen kunnen mensen voor een relatief kleine prijs extra (voet)comfort krijgen. Hoewel dit wellicht vergezocht lijkt, kan dit wel een mooi begin zijn om een klantrelatie op te bouwen en consumenten te overtuigen om een andere soort slof aan te schaffen. Tenslotte kan door sponsoring extra geld verdiend worden doordat de beurs of grote bedrijven die deelnemen aan de beurs de inlegger kunnen sponsoren. In ruil kan de inlegger in bepaalde kleuren of print worden geleverd zodat iedereen op de beurs gezien kan worden met dezelfde sloffen.

Conclusie

Waarbij sloffen eerst erg snel smerig werden en weggegooi moesten worden, biedt de FOLS een alternatief waarbij mensen niet elk jaar gedwongen worden om hun slof in de afvalbak te gooien. Door de inlegger kan de slof langer mee gaan en mocht de binnenkant versleten raken dan kan deze gemakkelijk vervangen worden. Zeker in de kledingindustrie die stevig onderhevig is aan snel veranderende trends, is de FOLS een interessante oplossing omdat de inlegger gemakkelijk worden vervangen zonder de gehele slof weg te doen. Het aanbod op evenementen is een leuke manier om dit onder de aandacht te brengen, maar het kan ook op andere plekken worden ingezet zoals hotels waar veel goedkope wegwerpslippers gebruikt worden. Zo kan de FOLS niet alleen laten zien dat een simpel product ontworpen kan worden voor een circulaire economie, maar tegelijkertijd ook consumenten bewust maakt van hun wegwerpgedrag.

Resultaten van de CIRCO Circular Design Cases worden tentoongesteld in de CIRCO expositie op het terrein van The Circular Building van Plug In City in Eindhoven.

Voor meer informatie zie: www.circulardesigncases.nl/sloffen

Read more
There are no matches yet. Match to this solution
No people have been matched yet. Match people here
person

Pieter van Os

Employee at Reversed Concepts

Do you want to comment on this solution?