Design-a-Thon: kinderen ontwierpen uitvindingen voor de stad van de toekomst

Design-a-Thon: kinderen ontwierpen uitvindingen voor de stad van de toekomst
solution

Op zaterdag 21 november ontwierpen vijftig kinderen uitvindingen voor de stad van de toekomst, geïnspireerd door de slimme kringloopsystemen van de natuur. Zij deden dit in het kader van de campagne Nederland Circulaire Hotspot en het Nederlands voorzitterschap van de EU in de eerste helft van 2016.

Tijdens de Design-a-Thon in Science Center Nemo verzonnen, bouwden en presenteerden kinderen uitvindingen die kunnen bijdragen aan het realiseren van een circulaire economie Nederland en dus een betere toekomst. Een Design-a-Thon combineert design thinking voor kinderen met de maker-movement aanpak. In samenwerking met Circle Economy wordt deze methode gecombineerd met een circulaire design vraag. De uitvindingen en meningen van de kinderen worden als input gebruikt voor het visievormingstraject van de prins en wordt gepresenteerd in een magazine dat internationaal gedistribueerd wordt tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de EU. Het format is zo ontworpen dat het ook in andere steden, en toekomstige hotspots, in de wereld ingezet kan worden.

“Van oplossingen voor de plastic soep tot robots die de straat schoonmaken, de ideeën zijn enorm creatief en belangrijk voor onze toekomst. De kinderen hebben een fundamenteel begrip van het probleem. De presentaties waren fantastisch! Nu kunnen de kinderen hun geweldige ideeën ook uitleggen aan hun ouders en klasgenootjes - en dat is belangrijk, want er moet veel veranderen. Ik ga de ideeën zeker gebruiken de komende tijd als ik een presentatie moet geven, want iedere volwassene kan hier van leren." - Prins Carlos

Over Nederland Circulaire Hotspot

Nederland wordt wereldwijd gezien als voorloper op het gebied van circulaire economie. In ons land worden op hoge snelheid toekomstbestendige alternatieven voor onze huidige ‘take-make-waste’-economie ontwikkeld en toegepast. Van deze koploperspositie kan de Nederlandse economie en maatschappij profiteren. TNO becijferde in 2013 al dat de circulaire economie potentieel €7 miljard op jaarbasis en 54.000 banen op kan leveren in Nederland.

Met de campagne ‘Nederland Circulaire Hotspot’ wordt Nederland als internationale circulaire hotspot gepositioneerd, als opmaat naar het voorzitterschap van de Europese Unie begin 2016. Circle Economy en prins Carlos de Bourbon de Parme (INSID) voeren op dit moment gesprekken met een groot aantal invloedrijke beslissers en visionaire denkers over hoe de innovatieve circulaire activiteiten in Nederland geëxporteerd kunnen worden. Naast het visievormingstraject bestaat de campagne ‘Nederland Circulaire Hotspot’ onder meer uit diverse evenementen, het verzamelen en delen van iconische circulaire projecten (in samenwerking met circulairondernemen.nl) en een inkomende handels-en journalistenmissie.

Over Children’s Design-a-Thon

Children’s Design-a-Thon gelooft dat alle kinderen bij kunnen dragen aan het ontwerpen van een betere wereld. De methode is speciaal ontwikkeld om design thinking toe te passen bij kinderen, waarbij er in gespeeld wordt op hun natuurlijke creativiteit. Door het ontwikkelen van empathie en het ontdekken van technologieën kunnen de kinderen oplossingen bedenken voor maatschappelijke problemen. De methode is al eerder toegepast tijdens de Global Children's Design-a-Thon in 2014, die onder meer werd opgepikt door Fast Company (zie artikel). De Children’s Design-a-Thon School wordt ook gebruikt op basisscholen door heel Nederland.

Read more
There are no matches yet. Match to this solution

Do you want to comment on this solution?