Een kijkje in een circulaire toekomst van de consument: de Lease Anything Shop

Een kijkje in een circulaire toekomst van de consument: de Lease Anything Shop
solution

Wat als je in de toekomst alleen nog maar producten kunt leasen en ze niet meer in bezit hebt? Bezoekers van de Dutch Design Week 2015 konden een kijkje in de toekomst nemen door een bezoek te brengen aan de pop-up 'Lease Anything' shop. Daar konden mensen ervaren hoe het zou zijn om een kip, jeans, koptelefoon of paraplu te leasen.

Wat beweegt mensen om te leasen?
In opdracht van de Provincie Noord-Brabant heeft STBY deze fictieve lease shop gemaakt die tijdens de Dutch Design Week 2015 was te bezoeken. Dit was een manier om met bezoekers in gesprek te gaan over het leasen van producten in plaats van het in bezit hebben, en om te snappen wat mensen beweegt bij het wel of niet leasen van producten.

Inzicht in de motieven van mensen
De medewerkers van STBY, een bureau voor design research voor service innovatie, acteerden die dag als shop medewerkers en hielpen de bezoekers om te beslissen of ze iets wilden leasen. Deze gesprekken waren eigenlijk korte interviews. Tijdens de dag werden de resultaten van deze gesprekken visueel weergegeven op een muur, zodat er in de loop van de dag inzicht kwam in de motieven van mensen om wel of niet te leasen. Deze visualisatie riep weer gespreksstof op bij de bezoekers en hielp om aan het eind van de dag snel de resultaten te analyseren en te delen met de Provincie Noord-Brabant.
 

Wat als je niets meer bezit?
De producten in de shop lokte gesprekken met de bezoekers uit over een toekomst waarin je niets meer bezit, maar alleen tijdelijk gebruik maakt van de spullen die je nodig hebt. Je betaalt dan een bedrag per tijdseenheid voor wat je gebruikt. Waarom zou je een dure koptelefoon kopen als je weet dat het snoer snel kapot gaat? En hoe leuk is het als je op een lease contract elk seizoen een nieuwe spijkerbroek kan uitkiezen? Maar hoe zit dat met minder voor de hand liggende zaken zoals een kip? Voor sommige mensen is dit een droom, maar voor anderen is dit een angstig scenario.
 

De services rond circulaire producten zijn doorslaggevend
Uit de gesprekken bleek dat mensen verschillende argumenten hebben om een product wel of niet te leasen. Argumenten van enthousiastelingen waren: de toegang tot nieuwe versies bij high tech producten, extra diensten zoals repareren en onderhouden, het product maar af en toe nodig hebben en minder opslag voor je spullen. Maar om meer mensen te stimuleren om te leasen of producten te delen, moeten we inzicht krijgen in de barrières die ze ervaren en deze meenemen in het ontwerpen van nieuwe producten en diensten. Soms zijn mensen zo gehecht aan hun producten dat ze ze willen hebben, dit was bijvoorbeeld vaak het geval bij een jeans. Of vinden ze het maandelijkse lease bedrag te duur in vergelijking met de eenmalige aanschafkosten, vooral als ze weinig gebruik maken van de service die erbij geleverd wordt.

Grootste leerpunt
De grootste leerervaring van deze pop-up lease shop was dat de service rond het te leasen product enorme impact heeft. Waarom zou je het eerste jaar betalen voor reparatie van je jeans als dat niet nodig is? Maar de service dat je je koptelefoon kan inruilen voor een nieuwe versie werd wel erg op prijs gesteld. 

Kansen
Je ziet dat er in de circulaire economie wordt gefocust op nieuwe producten en business modellen, maar dat er weinig aandacht is voor de services eromheen. Dit biedt juist veel kansen!
 

Read more
There are no matches yet. Match to this solution
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this solution?