EnvelopeBook – met oud papier naar een luxe notebookmerk

EnvelopeBook – met oud papier naar een luxe notebookmerk
solution

EnvelopeBook hergebruikt enveloppen en briefpapier. Ooit verstuurde vensterenveloppen en gehele restpartijen, die bijvoorbeeld na een huisstijlwissel bij een bedrijf overblijven, worden binnen het hergebruiksysteem van EnvelopeBook tot nieuwe stijlvolle aantekeningenboekjes en blocnotes verwerkt.

Recyclesysteem

In 2007 constateerde Jeroen Timmer, initiatiefnemer van Envelopebook, dat er heel veel bruikbaar, blanco papier direct in het recyclesysteem verdwijnt en met verbruik van een grote hoeveelheid water uiteindelijk tot een laagwaardig soort papier wordt geproduceerd. Timmer is in 2010 met EnvelopeBook gestart door het aanbieden van design consumentenproducten, die inmiddels ook verkrijgbaar zijn via een eigen webshop en 10 winkels in Nederland. Aansluitend is er een lijn producten opgezet van kantoorartikelen en relatiegeschenken. Afgelopen jaar was de lancering van de duurzame lijn van kantoorartikelen, gemaakt van papier uit eigen voorraad. Zo’n 10.000 kilo aan papier in totaal is er inmiddels hergebruikt.

Afbeelding

Inzamelnetwerk

Momenteel is er een netwerk van ongeveer 10 bedrijven die actief gebruikte enveloppen inzamelen voor EnvelopeBook. Deze papieren worden verwerkt in aantekeningenboekjes voor de consumentenmarkt. Oude huisstijlpapieren wordt omgezet naar op maat gemaakte B2B producten. Deze nieuwe producten komen als relatiegeschenken of kantoorartikelen uiteindelijk weer terug bij het betreffende bedrijf. “ We geven organisaties en bedrijven door middel van een directe hergebruik loop de kans om eigen materiaal opnieuw te benutten. Onze producten zijn een tool met waarde op het gebied van marketing, promotie en duurzame imago van het bedrijf” benadrukt Timmer. De bedrijven, die per post ontvangen enveloppen inzamelen en opsturen, worden ook door EnvelopeBook via de website en sociale media gepromoot.

Afbeelding

Promotie

Het bedrijfsconcept ontwikkelt zich continu. Zo worden er samenwerkingsverbanden gesloten met spelers in de grafische industrie en papierverwerking. Daarbij vindt Timmer het met name belangrijk om een balans te vinden tussen een kwalitatief product, goede prijs (voor klant en eigen marge) en een kloppende duurzame case.

Een van de belangrijkste leermomenten voor Envelopebook was de eigen profilering als inzamelaar van papieren en als Nederlands merk van duurzame kwalitatieve papierproducten. Vooral in de communicatie moest daarmee rekening gehouden worden. “Daar waar papier wordt ingezameld is immers (deels) een andere markt dan waar de eindproducten van Envelopebook worden verkocht” voegt Timmer eraan toe. Het succes van EnvelopeBook zal dit echter niet in de weg staan. Tenslotte is hiermee een logische nieuwe toepassing op de markt ontstaan, waarbij het toegankelijke materiaal zo optimaal mogelijk wordt benut. 

Afbeelding

Read more
There are no matches yet. Match to this solution
No people have been matched yet. Match people here
person

Ekaterina Smid-Gankin

Employee at Bio Futura

Do you want to comment on this solution?