Gerrard St. – circulaire high-end koptelefoons leasen

Gerrard St. – circulaire high-end koptelefoons leasen
solution

Dat elektronisch afval, e-waste, in toenemende mate een steeds groter mondiaal probleem wordt, is niet verrassend. Opmerkelijk genoeg bestaat er op dit moment relatief weinig circulaire elektronica. De start-up Gerrard Street wil de eerste stappen zetten door een modulaire high-end koptelefoon aan te bieden die hun gebruikers kunnen leasen.

Circulaire economie als inspiratie

De twee ontwerpers en oprichters van Gerrard Street, Dorus Galama en Tom Leenders, kwamen tijdens hun studie aan de TU Delft in aanraking met de circulaire economie. Ze lieten zich inspireren en creëerden de ambitie om een product te ontwikkelen waarvan alle onderdelen konden worden hergebruikt. Het uiteindelijke idee om koptelefoons te produceren, ontstond uit persoonlijke frustratie. “We gooiden 2-3 koptelefoons per jaar weg vanwege kabelbreuk” vertelt Galama. De ontwerpers stelden niet alleen vast dat de behoefte aan kwalitatief goede koptelefoons groot is, maar dat ook de vraag naar high-end koptelefoons geëxplodeerd is de afgelopen jaren.

Modulaire koptelefoons: nieuw businessmodel

Galama benadrukt dat het idee om modulaire koptelefoons op de markt te brengen op zichzelf niet nieuw is, maar dat de innovatie in hun businessmodel zit. Via hun leaseconstructie betalen gebruikers €5 per maand (inclusief jaarlijkse updates en reparatieservice). De aanschafprijs van een dergelijke premium koptelefoon ligt namelijk bij €250, maar volgens Galama worden consumenten bij een dergelijk bedrag vooraf al weerhouden uit angst voor een miskoop. Daarnaast maakt het modulaire design van de koptelefoon mogelijk om alle versleten/ gebroken onderdelen te vervangen zonder het gebruik van lijm. Gerrard Street streeft naar een hergebruik van 85%. Aan het einde van hun levensduur worden de koptelefoons gerecycled.

Uitdagingen van toekomstmuziek

Voor de start-up ligt de uitdaging niet in het product zelf, maar in de acceptatie van de markt. De klant moet vertrouwd raken met het concept om koptelefoons te leasen in plaats van kopen. Verder is het segment dat gevoelig is voor duurzame producten nog te klein om op te schalen. Om deze reden adviseert Galama om eerst zeker te stellen dat het product mainstream verkocht wordt op een daadwerkelijke klantenbehoefte anders dan duurzaamheid. „Focus daarna pas op 100% circulair te zijn“ voegt hij eraan toe. Uiteindelijk wil Pelican House hun impact vergroten door de toekomstige winst te investeren in de uitbreiding naar andere productgroepen. Ze zijn vastberaden om te demonstreren dat ook circulaire businessmodellen concurrerend kunnen zijn. Daarbij willen zij pioneers blijven met de drijfveer dat binnen 20 jaar 25% van alle consumentenelectronica een circulair businessmodel heeft. 

Crowdfunding: http://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/126081/description 

Wil je bij de eerste 1000 klanten van Pelican House horen? Steun dan nu de voorinschrijving op www.pelicanhouse.nl en help om dit concept van de grond te krijgen.

Read more
There are no matches yet. Match to this solution
No people have been matched yet. Match people here
person

Ekaterina Smid-Gankin

Employee at Bio Futura

Do you want to comment on this solution?