Loop.alife - Een tweede leven voor afgedankt textiel

Loop.alife - Een tweede leven voor afgedankt textiel
solution

70% van het Nederlandse afgedankte textiel gaat direct de verbrandingsoven in. De rest wordt hergebruikt of laagwaardig gerecyceld (downcycling) tot bijvoorbeeld poetsdoeken. Zonde, vind Brightloops, want met dit 'afval' kan je nieuwe mode maken. Onder het merk Loop.alife creëert Brightloops modieuze en betaalbare modecollecties van afgedankt textiel.

Textiel industrie
Minder dan 1% van de kleding in winkels bestaat uit gerecycled materiaal. Door overproductie haalt 30% van de kleding nooit de kledingkast. En de jaarlijkse textiel-afvalberg in Nederland is 235 kiloton, zo’n 350 voetbalvelden vol, waarvan 70% linea recta in de verbrandingsoven verdwijnt. Zomaar drie feitjes die Ellen Mensink ertoe aanzetten om Brightloops en Loop.alife te starten. Het doel is om de kleding-afvalberg in Nederland te verkleinen en te laten zien dat je van post consumer afval duurzame, fashionable én betaalbare kleding kan maken.

Made in Holland – truly circular
De designers van Loop.alife kleding komen uit Nederland net als de grondstoffen. De garens maakt Loop.alife van afgedankte truien uit de Nederlandse kledingafvalberg. Het afval wordt nauwkeurig op kleur en materiaal gesorteerd om vervolgens te worden vervezeld en geblend. Door de zorgvuldige selectie aan het begin van het proces is het niet nodig om opnieuw te verven en zijn er geen water of chemicaliën nodig voor de productie.

Loop.alife is daarom in staat om te werken volgens de door haarzelf ontwikkelde standaard: truly circular. Dat betekent zero waste, dichtbij produceren, zo veel mogelijk gebruikmakend van gerecyclede materialen uit lokaal kledingafval en zonder gebruik van extra water of verfstoffen. 

Circulaire lessen
Na een succesvolle crowdfunding produceert Brightloops nu in samenwerking met vervezelaars, spinners en breiers nu de eerste productiepartijen truien, vesten en sjaals. Onderweg is er veel geleerd over het integreren van circulariteit in de keten. Zo benadrukt Ellen de noodzaak voor een ketenregisseur: iemand die overzicht heeft op alle stappen in de keten - van verzamelen, sorteren, naar vervezelen, spinnen, breien/weven en confectie. Ook is onderzoek naar wat er mogelijk is met afval en welke substromen kansrijk zijn is van belang. Dat onderzoek forceert het kijken naar design for recycling. Met andere woorden beantwoordt dat de volgende vraag: hoe ontwerp je een product aan het begin van de keten om het eind van de keten afvalloos te maken?

Read more