OV-fiets Recycle maakt barrels tot gloednieuwe fietsen

OV-fiets Recycle maakt barrels tot gloednieuwe fietsen
solution

De OV-fietsen die je bij ieder station in Nederland kan huren zijn gebouwd voor achteloos gebruik, maar na vier jaar is de rek er meestal wel uit. Toch zijn veel van de onderdelen vaak nog goed bruikbaar. Sinds een jaar laat OV-fiets afgedankte fietsen daarom herproduceren, of remanufacturen zoals dat in circulaire vaktaal heet.

Meer dan honderd afgedankte onderdelen

Vorig jaar begon fietsenmaker Roetz-bikes met een proefproject van honderd fietsen. De oude huurfietsen werden volledig uit elkaar gehaald, gerepareerd, vernieuwd, verbeterd en als nieuw afgeleverd. “De ruim honderd losse onderdelen worden schoongemaakt, gelakt of vervangen, zodat de fietsen weer in nieuwstaat zijn,” vertelt bedenker en oprichter Tiemen ter Hoeven. Zo was de OV-fiets Recycle geboren.

14,5 ton oud materiaal

De komende jaren gaat Roetz voor de NS—de eigenaar van OV-fiets—duizend fietsen per jaar opnieuw geschikt maken voor gebruik. De ‘nieuwe’ fietsen bestaan voor bijna 70 procent uit hergebruikte materialen en zijn voorzien van enkele verbeteringen ten opzichte van de originele fiets. In totaal wordt 14,5 ton per jaar aan fietsonderdelen direct opnieuw benut, zonder kostbare en energieverslindende omsmelting.

Circulair concurreren

Roetz-bikes maakte al langer nieuwe fietsen met afgedankte frames, maar had in de beginfase moeite fietsverkopers te overtuigen van hun idee. “Veel van hen geloofden niet meteen dat je op grote schaal kwaliteitsfietsen kon herproduceren voor een concurrerende prijs,” vertelt mede-oprichter Mark Groot Wassink. “Ze kenden het fenomeen wel, maar die fietsen uit oude onderdelen waren meestal erg kostbaar en werden per stuk geproduceerd. Het verkopen van de commerciële kant was de belangrijkste hobbel.”

Hergebruik op grote schaal

Met de herproductie van de OV-fiets is Roetz de meest grootschalige herproductie van fietsen ooit begonnen, voor de NS is het bovendien een grote stap naar een duurzamer business-model. De fietsenmakers hopen het model verder te ontwikkelen: het team op de sociale werkplaatsen van Roetz probeert continu een hoger percentage van hergebruik te bereiken.

Circulair ontwerpen

“De bedoeling is natuurlijk te groeien,” zegt Groot Wassink, “maar nog belangrijker is het om ons productieproces circulair te maken. Onze huidige onderdelen, die frames van oude fietsen, zijn nooit gemaakt om hergebruikt te worden. Het is een lineair proces, fietsen komen de fabriek uit en wij gebruiken ze later opnieuw. We willen de cirkel sluiten door fietsen te ontwerpen waarvan de onderdelen gemakkelijk opnieuw gebruikt kunnen worden—design to remanufacture.” Wie weet is dat ook de toekomst van de OV-fiets. De eerste honderd exemplaren zijn al te vinden op de stations van Amersfoort en Utrecht.

Read more
There are no matches yet. Match to this solution
No people have been matched yet. Match people here
person

Ekaterina Smid-Gankin

Employee at Bio Futura

Do you want to comment on this solution?