OV knooppunt Schiphol-Noord: van hangar naar busstation

OV knooppunt Schiphol-Noord: van hangar naar busstation
solution

Het busstation ‘knooppunt Schiphol-Noord’ is een bijzondere vorm upcycling. Een Britse T2-vliegtuighangar uit de Tweede Wereldoorlog is verplaatst, gerenoveerd en herbouwd als OV-knooppunt met acht bushaltes. Per uur passeren 90 bussen het station.

Verleden, heden, toekomst
Voor de overkapping is een oude vliegtuighangar gebruikt die begin jaren ’40 is gebouwd in Groot-Brittannië. De zogenaamde Type T2-hangar werd in 1958 aangekocht door de gemeente Rotterdam en deed jaren dienst op Rotterdam Airport. Nadat hij daar zijn functie verloor is de hangar in 2015 aan zijn derde leven begonnen op het terrein van Amsterdam Airport Schiphol. Ontwerper Clasessens Erdmann architects & designers ziet door de flexibiliteit van het gebouw in de toekomst tal van nieuwe circulaire mogelijkheden. 

Duurzame aankleding
138 LED lichtarmaturen van Traxon Osram bieden enerzijds functionele witte verlichting op het perron en anderzijds kleurrijke uplights die van onderaf de kap aanlichten. 22 clusters van 20 zonnepanelen op het dak maken het busstation volledig zelfvoorzienend qua elektriciteitsverbruik. Voor de perroninrichting is gekozen voor onbehandeld Iroko FSC hout. 

Unieke samenwerking
Het station is gerealiseerd door een samenwerking van de Stadsregio Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol Group, de provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het busstation is gebouwd door Heijmans.

Read more
There are no matches yet. Match to this solution

Do you want to comment on this solution?