ICT-apparatuur blijvend hergebruiken

ICT-apparatuur blijvend hergebruiken
solution

Stichting Recover-E sluit de kringloop door andere business modellen in te zetten en vanaf het begin de keten te organiseren vanuit product- en materiaalstromen. Geïnitieerd in 2012 door RoyalHaskoningDHV en SiSo startte de eerste salesactie met hergebruikte materialen in 2015.

Close the loop: ICT apparatuur

Afgeschreven ICT apparatuur van bedrijven is uitstekend geschikt voor hergebruik en recycling. Recover-E  zorgt dat alle schakels in de keten meedoen, zodat dat we samen de verantwoordelijkheden en mogelijkheden delen bij het sluiten van de keten. 20% van de inkomsten komt in een innovatiefonds om de gesloten kringloop verder te ontwikkelen.

Van verkoop naar gebruik

Het businessmodel van Recover-E leidt de transitie van verkoop naar gebruik: Eerste gebruikers€™ (gebruikers en bezitters van nieuw ICT apparatuur) informeren Recover-E over staat en kosten van apparatuur in gebruik. Na gebruik wordt de apparatuur gereviseerd om opnieuw ingezet te worden. Tweede gebruikers€™ gaan een gebruik contract (lease) aan met Recover-E. Na gebruik wil de stichting de apparatuur altijd terug. In ruil voor het "opgeven"€™ van eigendom wordt twee jaar garantie gegeven op tweedehands apparatuur.

Keten organiseren

De Stichting Recover-E fungeert als een spil in de keten waarlangs producten, materialen en informatie van de ICT keten worden gestuurd. Met dit volledige overzicht kunnen zij helpen alle schakels van de keten te optimaliseren, ook in de laatste schakel (recycling) heeft Recover-E de mogelijkheid en de uitdaging om invloed uitoefenen.

Product- en Materiaalstromen

Recover-E gebruikt een monitoring- en volgsysteem om de ICT apparatuur door de volledige keten te volgen en te sturen. Niets verdwijnt en de kansen voor hergebruik worden zichtbaar. Zo stimuleert Recover-E recycling en innovatie.

De uitdaging

Uiteindelijk gaat iedereen erop vooruit, in economisch, sociaal en ecologisch opzicht. Maar onderschat de ontwikkelingstijd niet, vooral in de contractuele hoek. Balanceren van een prestatiegerichte dienst tussen klant (aantrekkelijk aanbod) en leverancier (risicomanagement) vergt zorgvuldige overdenking.

Read more
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this solution?