Schijvens - Stof tot Nadenken

GOAL & TARGET
Schijvens heeft zich de afgelopen jaren gefocust op het ontwikkelen van 100% gerecyclede en recyclebare bedrijfskleding.
Schijvens - Stof tot Nadenken
solution

Van oudsher heeft Schijvens zich, als producent van bedrijfskleding, altijd bekommerd om het welzijn van mens en milieu en dat is terug te zien in haar bedrijfsstrategie. Zowel sociaal verantwoord als milieuvriendelijk ondernemen staan centraal in hun productieproces. Schijvens’ visie is dan ook dat Schijvens in 2020 volledig circulair produceert.

Gerecyclede en Recyclebare Bedrijfskleding

Schijvens streeft naar een circulaire economie, waarbij producten zoveel mogelijk – liefst 100% – herbruikbaar zijn en waar de schade aan milieu en de grondstoffen zoveel mogelijk beperkt blijft. De textielindustrie is op dit moment namelijk de op één na vervuilendste industrie ter wereld, terwijl er zo veel mogelijkheden zijn om hier iets aan te doen. Daarom heeft Schijvens zich de afgelopen jaren gefocust op het ontwikkelen van 100% gerecyclede en recyclebare bedrijfskleding. De lange weg naar dit product heeft zijn vruchten afgeworpen! Verschillende klanten hebben al gekozen voor deze gerecyclede kleding, zoals Hema, Stayokay, CSU, Kruidvat, Etos en ABN Amro Circl.

Feel-Good-Fee

Het mooie van deze kleding is, dat de werknemers de afgedragen kleding weer bij Schijvens inleveren. Hiervoor ontvangen ze 0,10 cent feel-good-fee, een soort statiegeld om bewustzijn te creëren dat grondstoffen waarde hebben en niet zomaar weggegooid of verbrand moeten worden. Want deze afgedragen bedrijfskleding dient bij Schijvens als grondstof voor nieuwe, gerecyclede bedrijfskleding. Schijvens haalt de bedrijfskleding op, in de fabriek wordt de oude kleding geschredderd of gesmolten (afhankelijk van de basiskwaliteit), gemengd met hun overige snijafval en oude PET-flessen, en wordt er nieuw garen gesponnen om uiteindelijk weer kleding van te maken. Met dit proces wordt ontzettend veel water bespaard, gemiddeld 99%. Daarnaast wordt er ook nog eens 40% op energie en CO2-uitstoot bespaard. Voor een middelgroot bedrijf, komt dit neer op 720.000 keer douchen, 32.000 km autorijden en 2500 jaar non-stop televisiekijken.

Sociaal Verantwoord Ondernemen

Naast het circulair maken van hun kleding, heeft Schijvens ook de sociale voorwaarden in haar fabrieken goed onder controle. Schijvens is sinds 2010 lid van de Fair Wear Foundation. De FWF monitort de sociale omstandigheden op de productielocaties en werkt volgens de ILO-normen. FWF is een onafhankelijke stichting die ondersteund wordt door de Nederlandse overheid. Als FWF lid moet je transparant durven te zijn. Jaarlijks overhandigt de accountant van Schijvens een overzicht waarin exact staat bij welke fabriek welk deel van de inkoopwaarde geboekt wordt. FWF audit vervolgens de fabrieken van Schijvens en hiervan krijgt zowel Schijvens als de fabriek een rapport. 100% van de fabrieken waar Schijvens mee samenwerkt is geaudit en in 2017 heeft Schijvens een score van 75 behaald en is daarmee ‘Leader’ geworden. Ook is Schijvens op 10 november 2017 winnaar geworden van de Best Practice Award 2017, een jaarlijkse uitgereikte award van FWF, door te bewijzen dat het mogelijk is om leefbaar loon te betalen in Turkije. In 2018 is opnieuw 100% van de fabrieken ge-audit en behoudt Schijvens de status als 'Leader' met 86 punten. Bij Schijvens geloven ze dat een goed gevoel op de werkvloer ook zit in de kleding die je draagt.

De Best Practices op circulairondernemen.nl

Dit ondernemersverhaal is een van de Best Practices op circulairondernemen.nl. Voor Nederland circulair! onderzoekt De Groene Zaak de meest innovatieve, inspirerende en succesvolle voorbeelden op het gebied van circulair ondernemen. Inmiddels zijn er meer dan 100 Best Practices geïdentificeerd en gepubliceerd.

Heb jij ook een Best Practice die je wil delen? Neem dan contact met ons op.

Read more
Related SDGs what are SDGs
There are no matches yet. Match to this solution

Do you want to comment on this solution?