Zo maak je een businesscase van reststromen

Zo maak je een businesscase van reststromen
solution

Het kabinet wil dat Nederland in 2050 'circulair' is. Al het afval moet in 2050 worden hergebruikt. Hoe gaan we dat doen? Robert-Willem Dol, ontwerper, econoom en pionier van het eerste uur, stelt zich dagelijks de vraag: “hoe kan ik een businesscase maken van reststromen”. Zie hier wat inspiratie en tips voor andere pioniers.

Zeep

Op het moment werkt Robert-Willem met zijn bedrijf BeeBlue aan handzeep, gemaakt van koffiedik en sinaasappelschillen. “De techniek is er. Alleen wetgeving is te streng om bijvoorbeeld een organische reststroom als koffiedik te gebruiken voor zeep. Daar is flink wat organisatie voor nodig”. De verpakkingen maakt Robert-Willem van een andere reststroom: karton. Er is veel interesse voor de natuurlijke zeep dat ook echt ruikt naar koffie en sinaasappel. De zeepjes geuren zonder parfums of aroma’s, puur natuur dus.

Plastic

Ander voorbeeld: 3D printers zorgen voor fantastische nieuwe ontwikkelingen, maar ook voor een behoorlijke berg afval. Afval dat bestaat uit verschillende soorten plastic, die je niet gemakkelijk meer kan scheiden. Hergebruik is dus lastig. Robert-Willem: “We verwerken dit afval tot plastic platen en maken er modulaire fietskratten van. Het ziet er heel gaaf uit door dat materiaal, een beetje Cobra-stijl.” Zie hierboven een prototype. Voor dit project werkt Robert-Willem samen met ondermeer Local Makers, PLANQ en Atelier VIX.

Laptops

Verder is Robert-Willem betrokken bij de Laptop Challenge die nu loopt. Studenten worden hierin uitgedaagd om een business plan te ontwikkelen voor hoogwaardig hergebruik van laptops. Dit presenteren ze tijdens een Dragons Den. Studenten met het beste plan gaan dit samen met het bedrijf uitvoeren en krijgen daarvoor 1.000 gebruikte laptops van de Provincie Utrecht.

Tips

Tot slot drie tips van Robert-Willem voor de studenten en andere pioniers die net als hij de circulaire economie concreet willen maken:

  • Stel de ecologische en sociale waarden van je product centraal. Bedenk daarna het businessmodel (economische waarden). Als je het andersom doet heb je kans te blijven hangen in oude economische modellen.
  • Zet je product op de juiste manier in de markt. Zorg voor een goed verhaal en besteed aandacht aan esthetiek (het moet er mooi uit zien) en technische verbeteringen (voldoen aan de eisen van deze tijd).
  • Timmer je plan niet meteen helemaal dicht. Je moet het stapsgewijs ontwikkelen en testen. Blijf daarbij in gesprek met de eindgebruikers. 
Read more

Do you want to comment on this solution?