Don’t be the Kodak of your industry

Don’t be the Kodak of your industry
library

Hoe maak je de omslag van een lineaire economie naar een circulaire economie? Deze vraag stond centraal tijdens de Masterclass Introductie in de Circulaire Economie als onderdeel van het Masterclassprogramma van de Circulaire Coalitie. Annerieke Douma en Joke Dufourmont van Circle Economy verzorgden de introductie.

Tijden veranderen. Als organisatie moet je continu blijven inspelen op de veranderende behoeften van de klant en de ontwikkelingen in de wereld. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je bestaansrecht snel verdwijnt. Denk aan Kodak, het bedrijf dat niet aansloot bij de digitale ontwikkelingen in de fotobranche en haar sterke positie kwijtraakte.

Confrontatie met businessbedreigingen

Om een vergelijkbare situatie te voorkomen met een fictief ‘eigen bedrijf’ werden de deelnemers van de masterclass in zes groepjes geconfronteerd met businessbedreigingen. Als managementteam van een bierbrouwerij, telefoon- of wasmachineproducent brainstormden de deelnemers over nieuwe businesskansen, met de circulaire economie als uitgangspunt. De resultaten van de brainstormsessies werden in verschillende rondes aan managementteams gepresenteerd, waarna uiteindelijk een fictieve investeringsmaatschappij twee winnaars koos.

Door de winnaars op deze manier te selecteren, kwam een belangrijk punt naar voren: investeerders zijn meer en meer geïnteresseerd in duurzame bedrijven die het businessmodel baseren op de circulaire economie.

Vier aardbollen

In 2017 werken nog veel bedrijven volgens de lineaire economie, waarbij producten worden gemaakt en na gebruik weggegooid. Gevolg? Waardevolle grondstoffen worden niet hergebruikt, maar verbrand en gestort.

Als we doorgaan met deze manier van produceren en consumeren, zijn er in 2050 vier (!) aardbollen nodig om ons van grondstoffen te voorzien. Het is dus een feit dat bedrijven aan de slag moeten met nieuwe circulaire businessmodellen om toekomstbestendig te worden. Geslaagde voorbeelden hiervan zijn:

Er zijn twee andere tendensen die de omslag naar de circulaire economie versnellen: de b2b- en b2c-markt eist meer duurzaamheid van producenten. De (digitale) technieken binnen (productie)processen ontwikkelen zich razendsnel. Denk bijvoorbeeld aan robotisering.

Aan de slag met nieuwe businesskansen

Hoe maak je nu als bedrijf de shift van een lineaire economie naar een circulaire economie? Om dat tijdens de masterclass te ontdekken, gingen de fictieve managementteams aan de slag met realistische businessbedreigingen zoals veranderende behoeften van de klant, veranderende wet- en regelgeving en veranderingen in de aanwezigheid van benodigde grondstoffen.

Om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden, konden de deelnemers negen circulaire businesskansen inzetten:

  1. Recycling
  2. Reparaties
  3. Upgrades
  4. Modulariteit
  5. Levensduur (verlengen)
  6. Leasing
  7. Statiegeld
  8. Delen
  9. Grondstoffenhandel

Circulaire winnaar: bierbrouwerij ‘Minder’

Brouwerij ‘Minder’ werd door de fictieve investeringsmaatschappij als een van de twee winnaars uitgekozen. Het managementteam bedacht in meerdere brainstormrondes (met bijbehorende bedreigingen) de introductie van een modulair bierkrat en uniforme bierflessen. Dankzij dit concept kun je verschillende biersoorten afnemen van kleine lokale brouwerijen. Dit komt tegemoet aan de wens van de klant dat bier een ‘verhaal’ moet hebben en dat er geswitcht moet kunnen worden tussen verschillende biersoorten.

Klanten nemen het bier af volgens een leaseconcept, waarbij ze een krat kopen. Is een klant benieuwd naar een ander biertje? Dan kan hij of zij dit gewoon online bestellen en ophalen bij een lokale slijterij. Dit is een win-winsituatie voor de klant en de specialistische retail. Bier is zo geen impulsaankoop, maar een bewuste aanschaf voor de langere termijn. Brouwerij ‘Minder’ presenteert zichzelf als intermediair die ervoor kiest om samen te werken met bestaande netwerken.

In het geval van een slechte oogst van een van de natuurlijke grondstoffen van bier wordt de coöperatiegedachte aangesproken: de lokale bierbrouwers kunnen gebruik maken van elkaars oogst. Verder was er nog gedacht aan de volgende circulaire oplossingen:

  • Het restafval van de bierproductie wordt gebruikt als mest voor nieuwe oogsten, zoals die van hop.
  • Als het mogelijk is, worden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij de productie ingezet.
  • Het reinigen van flessen en kratten met water gebeurt door aan te sluiten bij gesloten loops.
  • Het water dat nodig is voor het maken van het bier zelf zal uit regenwater komen. Hiervoor wordt in de toekomst samenwerking gezocht met universiteiten.

Reacties van deelnemers

Deelnemers reageerden positief op de workshop en legden enkele pijnpunten van circulair bloot.

"Bij ons wordt weinig gedaan vanuit de circulaire gedachte. Ook door inkoopafdelingen niet. Ik ben hier vandaag zelfs op mijn vrije dag, omdat ik intrinsiek gemotiveerd ben. Maar om mijn collega’s mee te krijgen, zal ik eerst goed moeten overbrengen wat circulair werken inhoudt. Daar helpt deze masterclass mij bij."

Overige data masterclasses

In 2017 staan de volgende Masterclasses voor de Circulaire Coalitie op het programma:

  • Masterclass Circulair Inkopen op 12 mei 2017.
  • Masterclass Circulaire Businessmodellen op 9 juni 2017.
  • Masterclass Duurzame Gedragsverandering in september 2017.
  • Masterclass Circulair Ontwerpen in november 2017.

Meedoen? Deelnemers van de Coalitie kunnen zich nog aanmelden. De klas van 2017 is dicht. In het najaar komt er een nieuw instroommoment.

Read more
There are no matches yet. Match to this library
No people have been matched yet. Match people here

Do you want to comment on this library item?