Circular Design Cases: kiteboard

Circular Design Cases: kiteboard
solution

Een team ontwerpstudenten hield bestaande producten tegen het licht en ontwikkelde nieuwe ontwerpen, aan de hand van circulaire ontwerpstrategieën. De ontwerpen van de studenten worden gedeeld aan de hand een serie blogs. De "Circulair design cases" die uit dit project voortkomen zijn onderdeel van CIRCO creating business through circular design.

Ontwerpuitdaging

Als kiteboarder is de oceaan een tweede thuis voor de student Industrieel Ontwerpen Brigitte en ze beseft daarom heel goed hoe belangrijk het verdere vervuiling hiervan te voorkomen. Veel kite-boarders staan van zelfsprekend dicht bij de natuur.

Helaas is het voor veel kiteboarders alleen niet mogelijk om hierin een bijdrage te leveren als het gaat om de aanschaf van de kiteboarduitrusting. Dit komt omdat veel boards al snel ongebruikt raken en dan vaak weggegooid of als trofee aan de muur gehangen worden. Uit onderzoek in de doelgroep, blijkt dat veel kiteboarders in het begin vaak van board wisselen omdat ze nog zoekende zijn naar het board dat het beste bij hun niveau past en op basis van de progressie die ze boeken. Daarom heeft Brigitte als uitdaging gekozen om een product of dienst te ontwerpen om het (snel) onbruikbaar raken van kiteboards te voorkomen.

Concept

Bij het herontwerpen van de kiteboard kwam Brigitte erachter dat het een lastige uitdaging blijkt te zijn om de kiteboard zelf te (her)ontwerpen. Aangezien kiteboards van stijve materialen zoals glasvezel bestaan is het niet mogelijk om de vorm aan te passen. Het eerste idee voor modulaire product dat meegroeit met de vooruitgang van de gebruiker blijkt hierom onhaalbaar.  Een ander board gebruiken is de enige optie wanneer een kiteboarder van boardstijl veranderd.

Om de inflexibiliteit van het materiaal te omzeilen is daarom de focus verlegd naar het aanbieden van een dienst die wisselend gebruik mogelijk maakt en niet verder naar het product zelf gekeken. Door kiteboards in bruikleen aan te bieden, kunnen kiteboarders veel gemakkelijker switchen van kiteboard en erachter komen welk board het beste past. Dit verlengt tevens de levensduur van kiteboards aangezien het onderhoud en reparatie door het bedrijf wordt gedaan terwijl kiteboards zelf dit vaak niet consequent doen. Bij elke vordering worden er nieuwe mogelijkheden ontgrendeld zoals het gebruik van een ander board en krijgen kiteboarders verder tips hoe ze hun progressie kunnen versnellen en betere grip krijgen op hun prestaties. Dit laatste heeft ook een positieve impact op het vertrouwen van de kiteboarder in het kiteboarduitrusting wat ook bijdraagt aan een beter gebruik en daarmee het verlengen van de levensduur van producten.

Business model

Als gebruiker koop je niet steeds andere onderdelen, maar kun je afhankelijk van je niveau andere kiteboards uitproberen. Hierdoor heb je als gebruiker meer mogelijkheden en blijft het beheer bij het bedrijf. Er wordt gebruik gemaakt van het “Performance” business model waarbij de gebruiker betaalt voor de progressie die hij maakt.

Verwachting is dat tijd om volwaardig boarder te worden halveert door het wisselende materiaal en de ondersteuning. De totale kosten voor de gebruiker om dit niveau te halen, blijven ongeveer gelijk, maar worden in een korte periode betaald. Deze propositie zorgt er ook voor dat het bedrijf een goede klantenrelatie opbouwt en weet wat de klant wil. Als het volwaardige niveau is gehaald, koopt de gebruiker een board op basis van al zijn ervaring, waar hij lang mee voort kan.

De aanbieder zalinitieel wel moeten investeren in verschillende boards, maar vanwege het eigen beheer van de kiteboards kunnen deze langer gebruikt worden. Door het continue onderhoud en de reparaties in de winkel te plegen, kan met minimale ingrepen de waarde van de boards behouden blijven.

Conclusie

Beginnende kiteboarders zijn nog zoekende naar de meeste geschikte kiteboarduitrusting wat resulteert in veel kiteboards die snel in onbruik raken. Door het aanbieden van een dienst die de progressie van de kiteboarder centraal stelt, kan de gebruiker gemakkelijk verschillende boards uit proberen. Aanvullend krijgt de kiteboarder verdere hulp om het kiteboarden sneller onder de knie te krijgen. De gebruiker heeft een beter inzicht in de verschillen tussen boards en ontwikkelt een beter vertrouwen in zijn vaardigheden en het gebruik van de producten.

Het bedrijf bouwt een betere klantrelatie wat resulteert in stabielere en hogere omzet. Ook nadat de kiteboarders gebruik hebben gemaakt van deze dienst zal men sneller bij het bedrijf blijven om de uiteindelijke kiteboarduitrusting aan te schaffen. Uiteindelijk zal door het behoud van het eigendom van de boards door het bedrijf minder kiteboards in onbruik raken en kunnen ze langer gebruikt worden doordat de kiteboards beter onderhouden blijven en worden gerepareerd. Resultaat is dat er minder kiteboards op de afvalberg belangen of in zee terecht komen. Zo kunnen kiteboarders ook een steentje bedragen aan een schonere oceaan en hiervan blijven genieten.

Resultaten van de CIRCO Circular Design Cases worden tentoongesteld in de CIRCO expositie op het terrein van The Circular Building van Plug In City in Eindhoven.

Voor meer informatie over de case zie: www.circulardesigncases.nl/kiteboard

Read more
There are no matches yet. Match to this solution

Do you want to comment on this solution?