Circular Design Cases: tandpasta

Circular Design Cases: tandpasta
solution

Een team ontwerpstudenten hield bestaande producten tegen het licht en ontwikkelde nieuwe ontwerpen, aan de hand van circulaire ontwerpstrategieën. De ontwerpen van de studenten worden gedeeld aan de hand een serie blogs. De "Circulair design cases" die uit dit project voortkomen zijn onderdeel van CIRCO creating business through circular design.

Ontwerpuitdaging

Je kent het wel: met veel moeite probeer je het laatste restje tandpasta uit te tube te verwijderen. Je krijgt het alleen nooit helemaal leeg. Daarom heeft de Italiaanse student Industrieel Ontwerpen Fabio de uitdaging op zich genomen om dit alledaagse product te herontwerpen. Hij paste het framework van Products that Last toe op fast moving consumer goods, zoals tandpasta en de tube. 

De productanalyse leerde Fabio dat tubes tandpasta nagenoeg hetzelfde zijn. Regelgeving bepaalt namelijk dat fluoride-houdende producten veilig verpakt moeten worden. Als resultaat bestaat de tube uit verschillende lagen samengestelde plastics, waardoor de verpakking slecht recyclebaar is. Verspilling van de tandpasta wordt veroorzaakt door onnodig grote dosering en restjes die in de tube achterblijven. De ontwerpuitdaging is om de tube tandpasta zodanig te herontwerpen dat beide problemen opgelost worden.

Concept

Tijdens het ontwerpen werd snel duidelijk dat er twee problemen zijn: de verpakking zelf én onze gewoontes om tandpasta te consumeren. Om de oplossingsruimte te vergroten en andere manieren te verzinnen om de tandpasta te verpakken, pakte Fabio deze problemen als uitgangspunt.

Hij nam de functionaliteit van de verpakking onder de loep en bekeek alternatieve manieren van verpakken. Voor de hand ligt een biologisch afbreekbare verpakking die eenvoudig weggegooid kan worden. Een andere mogelijkheid is om een verpakking die gemakkelijk aangevuld kan worden. Dit laatste leidde tot de oplossing om tandpasta te doseren in kleine capsules die in z’n geheel geconsumeerd kunnen worden en zelfs volledig eetbaar zijn. Een groep ontwerpstudenten uit Engeland bewees eerder met “Ooho” dat het mogelijk is om vloeistoffen, zoals water, te verpakken in een eetbaar omhulsel. Zolang er geen fluoride gebruikt wordt, is het dus mogelijk om tandpasta te verpakken door gebruik te maken van natuurlijke ingrediënten.

Het product-service systeem waarvan de capsules een onderdeel zijn, bedient de klant online. Via zijn account bestelt de klant regelmatig (bijvoorbeeld maandelijks) een nieuwe voorraad capsules voor het hele gezin. Differentiatie van de tandpasta door middel van verschillende smaken en ingrediënten maakt personalisatie mogelijk. Voor elk gezinslid bestelt de klant zijn favoriete capsules, die volgens een thuisbezorg-service geleverd worden. De ontwerpstrategie ‘Attachment and trust’  is hier duidelijk zichtbaar, door de verhoogde binding tussen het product en de klant vanwege een nieuwe manier van mondverzorging.

Om het bewaren van de capsules te faciliteren ontwierp de student een dispenser die plaats biedt aan 130 capsules van elk 1 gram. Het mechanisme is eenvoudig: er zit een klep bovenop en met een druk op de knop biedt de dispenser onderaan een capsule aan. 

Business model

De dispenser wordt eenmalig verkocht, terwijl de capsules regelmatig worden bijgevuld; een typisch hybride businessmodel. Klanten hebben een account op de website en melden zich aan voor een maandelijkse bestelling. Ze bestellen met regelmaat nieuwe tandpasta-capsules en krijgen de bestelling thuisgestuurd, geïnspireerd op het Dollarshaveclub en Nespresso-systeem.

De productiekosten van 120 capsules schat Fabio op 5 euro, terwijl deze voor de maandelijkse kosten van 9 euro verkocht worden. Advertenties vinden plaats op offline locaties die mensen aanspreken die bewust zijn over mondverzorging, zoals de apotheek, tandarts of health shops.

Conclusie

Veel tandpasta gaat verloren doordat gebruikers teveel tandpasta gebruiken per consumptie, én doordat er restjes achterblijven in de verpakking. Fabio herontwierp het concept van tandpasta-verpakkingen, en fast moving consumer goods in het algemeen, door aan de slag te gaan met eetbare verpakkingen. De gedoseerde, eetbare capsules voorkomen plastic afval en verminderen verspilling van tandpastarestjes in de tube.

Het hybride businessmodel bestaat uit een dispenser die regelmatig gevuld wordt nieuwe tandpasta-capsules. Deze bestelt de klant online door een gepersonaliseerde tandpasta samen te stellen. Betaling gaat via een abonnement dat per maand 9 euro kost. Zo ervaart de klant de service dat zijn tandpasta thuisbezorgd wordt en wordt de verspilling van tandpasta én het verpakkingsmateriaal gereduceerd. Zo kunnen gebruikers zonder zorgen hun tanden poetsen. 

Resultaten van de CIRCO Circular Design Cases worden tentoongesteld in de CIRCO expositie op het terrein van The Circular Building van Plug In City in Eindhoven.

Voor meer informatie zie: www.circulardesigncases.nl/toothpaste

Read more
No people have been matched yet. Match people here
person

Pieter van Os

Employee at Reversed Concepts

Do you want to comment on this solution?